Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Ungdomar underkänner skolans digitala undervisning

Okategoriserade
Publicerad
Micael Dahlén ifrågasätter skolans roll. Foto: Pressbild

Ungdomar har naturligt nog stor tilltro till vad den digitala tekniken kommer innebära för deras framtida jobbmöjligheter.

75 procent av 12-17-åringarna i en ny brittisk studie från konsultbolaget Accenture tror att digital teknik kommer ge dem fler jobbmöjligheter än de annars skulle haft. Hälften tror att den digitala utvecklingen är nyckeln för att de ska få sina drömjobb.

Men trots att de är en generation som sedan småbarnsåren är digitaliserade, tycker 65 procent inte att undervisningen de får i skolan utvecklar deras digitala färdigheter tillräckligt.

Läs mer: Samhället behöver digitala chefer

”Jag tror ärligt talat inte att skolan behövs för att motivera ungdomar att öka sin digitala kompetens – försök att stoppa dem! Risken är nog snarare att skolan och företag och institutioner blir övergivna och obsoleta om de stänger ute ungdomarnas digitala liv och framtid,” säger Micael Dahlén, professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm som är känd för sina moderna undervisningsformer och har skrivit böcker om allt från sociala medier till förväntningssamhället.

Inte heller arbetslivet verkar hänga med i digitaliseringen. När Chefs läsare fick svara på frågan ”Vilken kommer bli din viktigaste chefsegenskap i framtiden?” svarade de flesta visserligen ”Min förmåga att hantera förändringar” (25 procent), men endast en procent angav ”min digitala kompetens”.

”Jag väljer att se optimistiskt på det här och förutsätter att så få nämner digital kompetens för att det är så självklart att de inte ens tänker på det. Att inte ha digital kompetens är nog snart lika främmande som att inte ha livskompetens?” säger Micael Dahlén.

Läs mer: Vakna! Sociala medier är ett chefsverktyg

 

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden