mugg

Två viktigaste tipsen för dig som leder på distans

Nya digitala verktyg är ett sätt för många att minska en av de vanligaste orsakerna till stress på jobbet, nämligen mejlfloden. Det kan också vara ett hjälpmedel för chefen som leder medarbetare på distans.

Men liksom mejl kan nya kommunikationskanaler som till exempel Slack eller Facebook Workplace också bli stressande och fragmentarisera arbetet.

Kanske särskilt när det finns en vits med att skicka många meddelanden för att hålla sig uppdaterad om vad medarbetaren som sitter på annan ort håller på med.

Läs också: Ökad rörlighet kräver nytt ledarskap

Harvard Business Review tipsar i sin guide ”Leading virtual teams” om två metoder för att undvika överlastning i digitala kommunikationskanaler:

Sätt rutiner: Försök styra ditt team mot bulletiner och korta statusuppdateringar i en anvisad kanal. Ge dem mallar att förhålla sig till.

Skapa virtuell kontorstid: Avsätt några timmar varje vecka när du är tillgänglig för att svara på allmänna frågor i ert kommunikationssystem.

Och se till att vara konsekvent vid överträdelser, genom att till exempel svara så här om någon ställer en fråga utanför ämnet:  ”Bra fråga, men vi sparar den till veckans ’kontorstid’. Ok, tillbaka till dagordningen.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

linkedina
Karriär

Ny CV-funktion: Så ska Facebook utmana Linkedin

Linkedin är världens största yrkesnätverk. Men kanske inte så länge till. Nu planerar Facebook att utmana plattformen med en ny CV-funktion.
robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
etikett
Karriär

10 tips för vett och etikett på jobbet

Att komma för sent till möten och ”glömma” att svara på jobb­ansökningar kan få större konsekvenser än du tror.
maud-2
Karriär

Klä dig rätt – för att vässa ditt ledarskap: 3 tips

Stilsäkra vd:n Maud Spencer använder kläderna för att vässa sitt ledarskap – och göra bättre affärer. Och hennes välklädda exempel har spridit sig inom företaget, ända ut på fabriksgolvet.
smarttweet-2
Beslutsfattande

Linkedins vd gav precis bästa rådet till chefer

Han är utsedd till en av världens populäraste chefer – av sina medarbetare. Nu ger Jeff Weiner, vd för Linkedin, ett råd till andra chefer – med två korta meningar.

saveme
Kommunikation

Här är knappen som ska rädda dig från tråkiga möten

Vi har alla varit på ett möte som aldrig vill ta slut. Blodsockret är rekordlågt och allt som åker in i ena örat åker ut genom det andra. Nu ska det bli stopp på det med en magisk knapp.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
ddd
Kommunikation

Så lyckas du med strategisk improvisation – ny bok avslöjar

Släpp planer och kontroll och kommunicera mer i stunden. Lär av improvisatörer och fånga nya möjligheter, uppmanar Katarina Gentzel Sandberg, kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden