mugg

Två viktigaste tipsen för dig som leder på distans

Nya digitala verktyg är ett sätt för många att minska en av de vanligaste orsakerna till stress på jobbet, nämligen mejlfloden. Det kan också vara ett hjälpmedel för chefen som leder medarbetare på distans.

Men liksom mejl kan nya kommunikationskanaler som till exempel Slack eller Facebook Workplace också bli stressande och fragmentarisera arbetet.

Kanske särskilt när det finns en vits med att skicka många meddelanden för att hålla sig uppdaterad om vad medarbetaren som sitter på annan ort håller på med.

Läs också: Ökad rörlighet kräver nytt ledarskap

Harvard Business Review tipsar i sin guide ”Leading virtual teams” om två metoder för att undvika överlastning i digitala kommunikationskanaler:

Sätt rutiner: Försök styra ditt team mot bulletiner och korta statusuppdateringar i en anvisad kanal. Ge dem mallar att förhålla sig till.

Skapa virtuell kontorstid: Avsätt några timmar varje vecka när du är tillgänglig för att svara på allmänna frågor i ert kommunikationssystem.

Och se till att vara konsekvent vid överträdelser, genom att till exempel svara så här om någon ställer en fråga utanför ämnet:  ”Bra fråga, men vi sparar den till veckans ’kontorstid’. Ok, tillbaka till dagordningen.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsmiljö

7 saker du inte ska säga till en chef i Sverige

Kaffe på förmiddagen eller att stå vid skrivbordet. Det är kanske självklarheter för dig – men kanske inte för nyinflyttade. Här är 7 saker du inte ska säga.

Sponsrat Chef + Linkedin

Proffsknepen: Så lockar du talanger på Linkedin

Rekryteringsjättarna Spotify och Experis vet hur man hittar talanger och maximerar effekten av Linkedin. Här delar de med sig av lärdomarna som ger ett försprång i talangjakten.
Kommunikation

5 chefer vi minns från TV-reklamen

Du vill inte jobba hela helgen. Det ville inte heller karaktären Åke ­– som gick till historien när han grimaserade mot sin chef i en lottoreklam.

Hållbarhet

11 lärdomar från Stordalens succésamtal

TV + Text. 300 personer i en knökfull lokal – och 500 till utanför som förgäves väntade på att få komma in. Alla kom för att höra Petter Stordalen, Almedalens okrönte kung, i ett inspirerande samtal med Cissi Elwin på Chefs scen. Se samtalet i sin helhet här.

Kommunikation

Annie McKee: ”Odla nära vänskap – på jobbet!”

Hon har kallats ”ledarskapsutvecklingens överste-prästinna” och författat bästsäljande managementböcker. Nu skriver Annie McKee, som varit rådgivare till chefer i USA:s största bolag, om lycka i arbetslivet.
Karriär

4 tips: Kom över din talarskräck på scen

Rädd för att tala inför folk? Då är du inte ensam. Många chefer tycker att det är nervöst. Men med rätt verktyg kan du lära dig att bli både underhållande, trygg och tydlig.

Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Kommunikation

Cissi Elwin i P4 Extra: ”Är en trend bland chefer”

Heta trender bland chefer och utbrändhet. Det pratade Cissi Elwin, chefredaktör och vd på tidningen Chef, om när hon var inbjuden som dagens gäst i P4 Extra med Erik Blix.

Kommunikation

Toppbetyg: 4 av 5 har förtroende för sin chef

Får du gehör för dina beslut? Då kan du vara en chef som dina medarbetare litar på. Nu visar en ny undersökning att svenska chefer får ett toppbetyg i förtroende.
Kommunikation

4 tips: Så blir du ett proffs på mingel

Mingelparty och en möjlighet att knyta helt nya kontakter. Ändå är det vanligt att ställa sig vid personer man redan känner för att känna trygghet. Här är fyra tips för att bli bättre på att mingla.
Beslutsfattande

Därför är inte karismatiska chefer bäst

Vågad, charmig och stark utstrålning. Du kanske känner igen ledartypen? Nu visar att ny forskning att allt för hög karisma kan minska effektiviteten.
Chefboken

Lär dig styra andra – utan att öppna munnen

Hur får du andra att göra som du vill? Det kan vara enklare än du anar – faktiskt nästan skrämmande lätt.

Chefbokens redaktör Maria Gerlofson har sammanfattat nya boken För-Påverkan, som är månadens Chefboken och guld värd för säljare och chefer som vill påverka.

Kommunikation

”Målet? Nå 60 000 personer – per dag!”

Få personer är så aktiva på sociala medier som Günther Mårder, vd på Företagarna. Han lägger mer tid där än i sin mejlkorg. ”Om du inte är aktiv i sociala medier kommer du snart att vara irrelevant på arbetsmarknaden”, menar han.
Kommunikation

Chefer, dags att vakna på sociala medier

Var fjärde chef anser fortfarande att sociala medier är oviktiga. Med ett undantag – Linkedin. Och även om de har konton är de inte så aktiva, visar Chefs undersökning. Det kan påverka ledarskapet negativt, varnar experterna.
Kommunikation

Hon fick politikerna att vakna – med Facebook

När politikerna i Täby fick se det uppror som förskolechefen Lisa Nordenståhl dragit igång via Facebook blev de mycket mer samarbetsvilliga. Och helt plötsligt fanns det också mer pengar till verksamheten.
Kommunikation

Ditt företag är inte så digitaliserat som du tror

Svenska företag ligger i digital framkant – tror man i alla fall. Men en färsk undersökning att svenskarna halkat efter i jämförelse med andra länder.