Billigt, lyxigt eller grönt – vilken tjänstebilstyp är du? Vill du ha så mycket hästkrafter som möjligt för förmånspengen? Eller är miljösamvetet viktigast? Aldrig har tjänstebilsfloran varit så bred. Aldrig har valet varit svårare. Vi har listat de bästa valen för alla typer.
Annons:

Vill du ha så mycket hästkrafter som möjligt för förmånspengen? Eller är miljösamvetet viktigast? Aldrig har tjänstebilsfloran varit så bred. Aldrig har valet varit svårare. Vi har listat de bästa valen för alla typer.

Från tuff BMW till miljöbilen Toyota Prius. Chefen Jan De Geer har fått lite retsamma kommentarer från kollegerna för sin »fula« bil. Men själv är han nöjd: »Den är perfekt för mina behov«, säger han. Precis som alla andra har Jan De Geer påverkats av den allmänna klimatdebatten. Därför blev det ingen ny BMW utan en ljusblå Toyota Prius.
»Jag har bytt oljepannan mot bergvärme och komposterar numer mina sopor. För fem år sedan kunde jag inte stava till det. Därför var det naturligt att se Prius som ett alternativ när det var dags för en ny tjänstebil«, säger han.
Jan De Geer är försäljningschef på Trygg-Hansa. Han bor i Djursholm norr om Stockholm och har dagligen behov av sin bil. Men i dag är känslorna för de stora bensintörstiga bilarna långt borta.
»Min första suv köpte jag 1995. Den hade mycket krom och breda däck, men en sådan bil finns inte på kartan längre att jag ska köra.«

Inte ens BMW 525 som han hade tidigare känns rätt. Inför valet av ny tjänstebil frågade Jan De Geer sig själv hur han använder bilen.
»Hur många gånger kör jag över tio mil? Jag åker till jobbet, hämtar barnen i skolan och Arlanda ibland. Jag kom fram till att antalet tillfällen då jag kör mer än tio mil är mindre än tio gånger om året.«

Prius är gjord framför allt för stadstrafik. Dessutom är det en miljöbil som faller Jan De Geer i smaken.
»Det är praktiskt att man blandar bensin och elektricitet. Jag tankar vanlig bensin medan andra miljöbilar ofta måste ha speciella stationer.«
Det finns stora ekonomiska fördelar att välja miljöbilar. Toyota Prius ger 40 procent rabatt på förmånsskatten.
»Det är mycket bättre än så. Förmånsvärdet är baserat på en Toyota Corolla som är en mycket billigare bil än Prius. Det är som om du har en stor fin BMW, men du betalar förmånsvärde som för en småbil.«
Företagen har hårda regler för vilka bilar som ingår i tjänstebilsparken. Prius kostar 268 500 kronor vilket är dyrt i förhållande till sin storlek, men jämförbar i pris med mellanklassbilar.

Jan De Geers hustru Lena hade klara synpunkter på vilken typ av bil familjen skulle välja.
»Hon tyckte att vi absolut skulle ha en miljöbil. Valet är främst av miljöskäl, men du kan inte heller komma ifrån den ekonomiska biten. Jämfört med vår BMW sparar du 3 000 kronor i månaden efter skatt.«
Faktorer som gör det lättare att stå ut med kollegernas retsamma kommentarer.
»Prius är hipp i miljöhänseende, men kanske inte ur ett manligt perspektiv. Den sticker ut och där kan jag väl erkänna att jag ser fram emot att man petar in motorn i en modell med ny design. Den hade nog också sett tuffare ut om den hade varit svart«, säger han.

Men nästa bil blir helt klart en likadan.
Och ju mer debatten om växthuseffekten pågår desto coolare känns bilen.
»Den är aldrig fel, utan alltid rätt. Vare sig du är på kundbesök eller på fest«, säger Jan De Geer.

0 Kommentarer

Kommentera

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>