mobil
Foto: Unsplash

Så ska franska anställda ”tvingas” koppla ner

Vid årsskiftet infördes den omtalade franska lagen som innebär att medarbetare på företag med fler än 50 anställda inte behöver ta del av jobbmejl eller andra meddelanden från sin arbetsgivare efter arbetstid. Arbetsgivarna måste därför förhandla fram riktlinjer internt om vad som gäller.

Syftet med lagändringen är att minska stress och risk för till exempel utbrändhet genom att säkra återhämtningstiden mellan arbetstillfällen.

Dagstidningen Le Monde listar tio metoder – många hämtade från den tyska bilbranschen – varav åtminstone tre används eller håller på att införas.

Läs också: 4 sätt att skapa oreda och bli mer kreativ

Kanske något att inspireras av för svenska chefer som månar om medarbetarnas hälsa?

1 Blockera servrar för alla utom chefer kvällar och helger. Metoden har prövats av tyska Volkswagen 2011 och i Frankrike överväger nu bankkoncernen BPCE en liknande åtgärd.

Tysta perioder: It-företaget Intel testade 2008 att införa tysta – och mötesfria – tisdagsmorgnar med mejlen i offlineläge och telefonen avstängd. Även ”stör ej”-skyltar modell hotellrum användes. Metoden gav både högre effektivitet och livskvalitet enligt Bloomberg – 71 procent av deltagarna ville rekommendera det för andra.

Läs också: Hitta tid för träning – expertens bästa tips

3 Smarta semesterinboxen: Enligt Le Monde har biltillverkaren Daimler utvecklat mjukvara som automatiskt raderar inkommande mejl under semesterperioden – med ett autosvar där mottagaren informeras om åtgärden samt får kontaktuppgifter till en av den lediga personens kolleger eller vikarie.

4 Rapportera hemarbete: BMW låter anställda skriva in inarbetade timmar hemmavid på ett ”sparkonto” via intranätet.

5 Fördröjda mejlutskick: Finns i flera vanliga mejlprogram och tillåter kvällsarbetande chefer att inte störa medarbetarna med mejl vid den tidpunkt de skrivs.

Läs också: 6 bästa tipsen – lär dig googla som en chef

6 Mejlfria dagar: Infördes på franska e-handelsföretaget Priceminister Rakuten i syfte att höja medvetenheten kring den nya lagen.

7 Sluta svara alla: Inspireras av hur Nielsen i USA stängde ner svara alla-funktionen 2009 och minska inboxinflationen? Tja, varför inte?

Läs också: I år rekryterar vi med VR

8 Anti-stress-disclaimer: Ni vet den där raden om att innehållet i mejlet inte får spridas till obehöriga? Ett tillägg som börjat användas enligt Le Monde är också följande rad: ”Detta mejl kräver inte omedelbar respons.”

9 Alternativ till mejl: Intranät? Slack? Facebook Workplace? Alternativen till mejl är många – och kan minska internkommunikationen i mejlkorgen rejält.

10 Vilorum på jobbet: Tupplur, meditation eller bara ett tyst rum? Olika arbetsplatser, olika syften. Men det finns gott om exempel.

Läs också: 4 tips för att lyckas på Linkedin

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

amanda-lundeteg
Arbetsrätt

Ny rapport: Var femte ledare kvinna

För första gången utgörs nu en femtedel av börsbolagens ledningsgrupper av kvinnor. ”Vinden har vänt” skriver Amanda Lundeteg, vd för Allbright, i stiftelsens nya rapport som också talar om en generellt ljusare ekonomisk syn på framtiden med många nyanställningar.
Arbetsrätt

Kan min tjänst tas bort på grund av arbetsbrist ?

Jag arbetar som produktionschef och volymerna går ner drastiskt. Företaget gör sig dels av med medarbetare vilket torde vara normalt då deras arbete är direkt volymberoende. Dock har nu ledningen även beslutat att även göra sig av med produktionschefen på grund av arbetsbrist. Produktionen kommer att fortsätta, det är alltså ingen fråga om att lägga ner produktionen, men helt plötsligt tycker man att man klarar sig utan produktionschef.

Hur ska man ställa sig till detta arbetsrättsligt? Någon annan måste ju göra det arbete jag utför idag, det kommer inte att försvinna och är i låg grad volymberoende.
Arbetsrätt

Bli mer attraktiv på arbetsmarknaden

Det är dags att sätta sig i skolbänken igen. När marknaden svajar ökar anledningarna att göra sig mer attraktiv på arbetsmarknaden.
Arbetsrätt

Hur fungerar en konkurrensklausul?

Chefs expert svarar.
Arbetsrätt

Kan jag bli avskedad på grund av arbetsskada?

Jag undrar om man kan avskeda någon pga arbetsskada. Jag arbetade som
kabeltekniker i nästa 40 år 2004 skadade jag mig i tjänsten krossad häl. Efter sjukskrivning fick jag nya arbetsuppgifter eftersom jag inte
längre kan klättra i stolpar. Nu har arbetsgivaren avskedat mig pga skadan. Kan detta vara riktigt?
Arbetsrätt

Kan jag sänka hans lön?

Jag har en medarbetare som jag anser inte har tillräcklig förmåga för att klara av de arbetsuppgifter han har idag. Han är alltför passiv och introvert samtidigt som det krävs mycket relationsbygge och utvecklingsarbete i hans roll. Jag har en dialog med honom kring hans prestation och har uttryckt mina tvivel kring hans förmåga. Jag har erbjudit honom coachning för att komma fram till hur han vill utvecklas. Till saken hör att han, bland annat p g a högre ålder, har högst lön i gruppen samtidigt som hans arbetsuppgifter är de minst kvalificerade. Jag skulle vilja sänka hans lön och marknadsanpassa den till svårighetsgraden i hans arbetsuppgifter. Vilka lagliga möjligheter har jag att göra det och hur går jag tillväga?
Arbetsrätt

Fem myter om arbetsrätten

Tror du att tre varningar leder till uppsägning? Då har någon lurat dig. Här är fler myter inom arbetsrätten.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden