inre_kompass

Så når chefen äkta julefrid

Med deadlines på jobbet, julklappar som ska köpas, Lucia-firanden som ska klämmas in, ja ni vet, så riskerar inte minst hårt arbetande chefer att vara helt slutkörda när den långa sköna julledigheten väl kommer.

Här är fem tips från Psychology Today om hur du hittar glädjen och energin i jul. Tipsen bygger på Martin Seligmans forskning om positiv psykologi.

1) Se till att skapa stunder som får dig att må riktigt bra varje dag. Gå ut i naturen, träna, meditera, hitta anledningar att skratta och lyssna på musik du älskar.

Läs också: Checklista – så hinner du jobba klart innan jul

2) Spendera minst 11 minuter varje dag med att utveckla någon av dina starka sidor som kreativitet, nyfikenhet, snällhet eller humor för att känna dig verkligt förkovrad i något, vilket ökar ditt välmående.

3) Se till att verkligen få kontakt med människor omkring dig. Ta tid att visa godhet och visa tacksamhet.

4) Låt inte dagarna bara rinna iväg, utan sätt mål kring vad du vill att varje dag ska handla om. Det kan vara att hjälpa andra som inte har det lika bra som du eller att samla energi och förnya ditt fokus inför det nya året.

5) Ledighet är en bra tid att utmana invanda tankebanor som kanske håller dig tillbaka. När du tänker på nyåret och vad du vill uppnå, försök fokusera på ansträngningarna du vill göra och inte bara på målen du vill uppnå. Så blir du stark nog att lyckas.

Läs mer: Så får cheferna extra energi i vintermörkret

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

cubicle_office
Experterna

Experten: 6 enkla friskvårdssatsningar på kontoret

Chefs hälsoexpert ger sina bästa tips på hur du kickstartar hösten med en friskvårdssatsning för dina medarbetare.
ad
Arbetsmiljö

Därför raderar hon de anställdas mejl

Är mejlkorgen överfylld efter helgen eller semestern?

knep
Hållbarhet

Så sätter du gränser för dig själv – 5 råd

Hur tar man sig tillbaka som högpresterande chef efter en sjukskrivning för utbrändhet? En sak är säker – någon form av förändring måste till, menar psykologen Åsa Kruse, som här ger sina 5 bästa råd.
gronska
Arbetsmiljö

Flytta in grönskan på kontoret – 7 tips

Förläng och förstärk effekten av sommarens uteliv genom att flytta in grönskan på kontoret. Det stärker medarbetarna både fysiskt och psykiskt, visar ett stort antal studier.
sas
Hållbarhet

Klara höststressen – med 4 enkla tips

Skolstart, kick-off på jobbet och nya projekt. Hösten ställer tuffa krav på hjärnan – som knappt har ställt om från semesterläge. Men det finns knep för att klara av höststressen.
streess
Hälsa

Stressa mindre – och lyckas: 3 tips

Du måste hålla ett högt tempo för att nå framgång? Nej, inte enligt färsk forskning från USA – som snarare visar på att stress kan göra att din kreativitet hämmas.

sa
Hälsa

Får extra semester – om de tränar

Friskvårdsbidrag, massage på jobbet och fruktkorgar. Trots flera hälsoinsatser ökade sjukfrånvaron på det kommunala bostadsbolaget Mimer i Västerås. Nu får de anställda mer semester om de tränar – ett sätt för att minska stressen.

omma
Hälsa

Så mycket sex har svenska chefer

Ett bra sexliv kan göra dig till en bättre chef, menar experterna. Närhet och goda relationer gynnar flera ledarförmågor och reducerar stress. Och cheferna har oväntat mycket sex, visar Chefs undersökning.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden