inre_kompass

Så når chefen äkta julefrid

Med deadlines på jobbet, julklappar som ska köpas, Lucia-firanden som ska klämmas in, ja ni vet, så riskerar inte minst hårt arbetande chefer att vara helt slutkörda när den långa sköna julledigheten väl kommer.

Här är fem tips från Psychology Today om hur du hittar glädjen och energin i jul. Tipsen bygger på Martin Seligmans forskning om positiv psykologi.

1) Se till att skapa stunder som får dig att må riktigt bra varje dag. Gå ut i naturen, träna, meditera, hitta anledningar att skratta och lyssna på musik du älskar.

Läs också: Checklista – så hinner du jobba klart innan jul

2) Spendera minst 11 minuter varje dag med att utveckla någon av dina starka sidor som kreativitet, nyfikenhet, snällhet eller humor för att känna dig verkligt förkovrad i något, vilket ökar ditt välmående.

3) Se till att verkligen få kontakt med människor omkring dig. Ta tid att visa godhet och visa tacksamhet.

4) Låt inte dagarna bara rinna iväg, utan sätt mål kring vad du vill att varje dag ska handla om. Det kan vara att hjälpa andra som inte har det lika bra som du eller att samla energi och förnya ditt fokus inför det nya året.

5) Ledighet är en bra tid att utmana invanda tankebanor som kanske håller dig tillbaka. När du tänker på nyåret och vad du vill uppnå, försök fokusera på ansträngningarna du vill göra och inte bara på målen du vill uppnå. Så blir du stark nog att lyckas.

Läs mer: Så får cheferna extra energi i vintermörkret

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

adasaa
Hälsa

7 superchefer avslöjar sina morgonrutiner

Öka oddsen att du vaknar på rätt sida. Nu delar 7 superchefer med sig av sina vassaste tips om hur du får en bra start på dagen. Och det är mer än nyttiga smoothies som krävs.

feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
sover-som-en-stock
Hälsa

Sov som en stock – med 20-minutersregeln

Har du svårt att sova? Du är inte ensam! 7 av 10 chefer uppger i Chefs undersökning att de lider av sömnproblem. Här är 6 tips för att få bättre sömn. 
aaaadad
Hälsa

7 av 10 chefer lider av sömnproblem

Sju av tio chefer sover så dåligt att det inverkar negativt på deras jobb, visar Chefs undersökning. Dålig sömn påverkar din förmåga att hantera snabba förändringar, fatta beslut, riskbedöma och kommunicera. Även empati och självinsikt påverkas negativt.
happpe
Hållbarhet

5 tecken på att det går bra för dig

I din jakt att uppnå dina mål kan det kännas som du stampar på samma ställe. Men faktum är att det kan gå bättre än du faktiskt tror. Här är 5 tecken på att du är på rätt väg.

ekg2
Hälsa

Chefer har koll på anställdas stressnivå – med ny EKG-mätare

EKG-mätaren gör det möjligt att kartlägga medarbetarnas stress Under 72 timmar har de anställda på Kommuninvest gått med en EKG-mätare fastspänd på bröstkorgen. När datan analyserats går det att se vilka medarbetare som är stressade och vilka som inte är det. 
mobieln
Hälsa

Berätta för chefen om din utmattning

Här är fyra strategier för att klara av uppgiften – trots att du egentligen inte orkar.

fikapaus
Experterna

”Hur får jag bort sötsakerna på mitt jobb?”

Bullfaten och tårtorna slukas på arbetsplatsen. Går det att som nytillträdd chef bryta den fikatraditionen – utan att bli impopulär? Experten ger svar.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden