Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Så lyckas ditt företag på Facebook

Kommunikation
Text:
Publicerad

Tidningen Fast Company tipsar om sex regler för ett mer framgångsrikt Facebook-användande:

1. Översälj inte
Hur reagerar du på tv-reklam när du tittar på film? Till slut reser du dig och gör något annat en stund. Likadant är det på Facebook när du enbart postar annonser. Ge dina följare ett intressant innehåll, som artiklar om er bransch. Åtta av tio inlägg bör vara av social karaktär.

2. Svara på kommentarer
Möjligheten att fritt säga sin mening är Facebooks välsignelse och förbannelse. Blunda inte för kritik. Svara ärligt inom 24 timmar så kanske du kan vända kritiken.

3. Kort och koncist
Skriv inte inlägg som är längre än 80 tecken. Allra bäst är 40. Studier av detaljhandelsvarumärken på Facebook visar att inlägg på runt 40 tecken får 86 procent högre engagemang.

4. Värva inte alla
På Facebook vinner kvalitet över kvantitet. Låt därför ditt Facebook-nätverk växa organiskt genom att vända dig till befintliga nätverk. Köp inte likes.

5. Ställ frågor
Avsluta dina inlägg med en fråga. Frågor genererar kommentarer, särskilt om de innehåller orden ”bör”, ”skulle” och ”vem”. ”Varför” och ”hur” fungerar sämre eftersom svaren tar längre tid att formulera.

6.Ransonera inläggen
De flesta gillar vad du gör. Men två procent av dina inlägg kommer att bemötas negativt, vilket kan göra att dina inlägg blockeras. Gör därför inte fler än ett till fyra inlägg per vecka.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden