Så höjer du din strategiska IQ

Okategoriserade
Publicerad

Vad präglar ett smart strategiarbete?

Att man ser till att fler kommer till tals i strategiarbetet, att kanske till och med kunder och leverantörer får vara med. Och att man utgår från vad man som orga­nisation tror sig kunna uppnå.

Utifrån detta sätter ni mål som sedan bryts ned till nyckelbeteenden som kan följas upp kontinuerligt och återkopplas.

Detta är ett utdrag ur Chefboken nr 10 2014. För att läsa hela texten, prenumerera på Chefboken och få tillgång till hela sammanfattningen digitalt och på papper.

Så enkelt kan det låta. I boken Strategi är ett verb fördjupar Pontus Wadström detta i sju punkter. Fem av dem är:

„1. Fokusera på rätt saker
Fokusera er energi och resurser på sådant som ger mest tillbaka. Konstruera hela er organisation utifrån vad som är er huvudsakliga konkurrensfördel. Definiera de beteenden som driver denna.

2. Utmana gällande konventioner
Inrätta strukturer och förstärkningar som ser till att ni genererar och testar nya idéer. Låt misslyckande bli en avgörande del för att nå framgång på lång sikt.

”Misslyckanden kan rent av vara bra”, skriver Pontus Wadström.

Organisationer som detaljstyr eller är över­strukturerade ger inte möjligheten för med­arbetare att utföra ”nyinlärda” beteenden. I dessa begränsas lärande och färre idéer gene­reras eftersom medarbetaren inte känner att den har någon nytta av att lära sig nya beteenden.

3. Involvera fler i strategiarbetet
I många företagsledningar återfinns personer med liknande erfarenheter, personer som har mycket att förlora på en förändring och per­soner som har investerat både tid och energi i det befintliga.

Enighet utan mångfald skapar regler som begränsar utveckling, och mångfald utan enighet skapar otydlighet och svagt fokus.

En strategiprocess som involverar alla på alla nivåer i en organisation åstadkommer både mångfald och enighet.

Flera studier visar att sannolikheten för att ett förändringsinitiativ verkligen genomförs ökar om större delar av organisationen invol­veras. Strategi måste bygga på dialog, ett fritt meningsutbyte. Alla måste våga blotta sina antaganden, fördomar och drömmar och samtidigt vara beredda att kritiskt granska sina egna åsikter.

„4. Förstärk goda beteenden
Det är konsekvenserna som gör ett beteende varaktigt. De beteenden som gör att vi når mål, arbetar enligt våra strategier, värderingar och policyer måste därför förstärkas. Utan åter­koppling försvagas de och, i värsta fall, släcks ut.

Genom att prata om resultatet och reflektera kring varför det blev som det blev genereras kunskap. Det leder till att sannolikheten för ”bättre” beteenden i framtiden ökar, vilket i sin tur leder till att mål uppnås med större säkerhet.

5. Lämna över ansvar för förändring på alla i organisationen
För att upptäcka nya möjligheter måste man titta på världen på ett nytt sätt. Genom att bidra med nya perspektiv kan man skapa nya möjligheter.

Perspektiv är ofta mer värt än intelligens. Att se olikheter som hävstänger för nytänkande och förändring, snarare än hot mot status quo, är ett nytt perspektiv för många. Och det är smart. Låt därför fantasin vara med i ert långsiktiga strategiska arbete.

„

Mersmak? Prenumerera på Chefboken här – och få tillgång till hela Chefboken om strategiarbete.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden