Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Så avslutar du ditt jobb snyggt

Hur du säger upp dig är inte bara en fråga om formalia. Det är också något som kommer att påverka din framtida karriär, även om den fortsätter på ett nytt ställe. Men hur avslutar du en anställning på bästa sätt?

Karriär
Text:
Publicerad
Foto: New Old Stock

När du väl har landat ditt nya jobb har du all anledning att känna dig nöjd. Men än är det för tidigt att släppa taget om din gamla arbetsgivare.

Inte nog med att du måste säga upp dig – du bör också göra det på ett snyggt sätt och se till att den sista tiden blir bra.

Och du har mycket att vinna på att sköta det på bästa sätt. Sannolikheten för att du kommer att stöta på dina tidigare kolleger i andra sammanhang är stor.

”Du lämnar aldrig helt och fullt. Din arbetsgivare, dina kolleger och dina medarbetare är en del av din historia. Och du kan hamna i nätverk eller värdefulla kund- eller leverantörsrelationer med vem som helst av dem i framtiden”, säger Erika Brännström, hr-chef och konsult inom ledarutveckling på Amendo.

För att avslutningen ska bli bra är det viktigt att du tänker igenom hur uppsägningen ska gå till. En bra början är att fundera på hur du vill att andra ska komma ihåg dig. Fråga dig hur du vill att dina chefskolleger ska bete sig efter att de har sagt upp sig och agera på samma sätt.

Det är även viktigt att du har klart för dig varför du vill sluta.

karriar Under uppsägningssamtalet
– Förklara ditt beslut.
– Var konstruktiv.
– Ge endast skarp kritik om det tillför något.
– Lyft fram vad du uppskattat under anställningen.
– Om du inte blir erbjuden ett avslutningssamtal – be om ett själv.

”Kom fram till vad som bottnar i dig själv och vad som beror på bolaget. Behovet att gå vidare i karriären handlar kanske mer om dig själv och ditt behov av utveckling än om det bolag du lämnar”, säger Erika Brännström.

Under uppsägningssamtalet bör du förklara hur du har kommit fram till ditt beslut. Var också noga med att tonen blir konstruktiv. Var försiktig med att ge alltför skarp kritik om den inte tillför något.

”Om du framför alltför häftig kritik får du ofta mottagaren att hamna i försvarsställning och det leder sällan till något positivt. Det är klart att du ska ge feedback, men gör det på ett konstruktivt sätt och absolut inte när du är i affekt.”

Det är också bra att lyfta fram vad du har uppskattat under din anställning.

”Berätta vilken utveckling du tycker att du har fått. Det kommer att spegla en positiv bild av dig. Så som du formulerar dig när du slutar kommer att vara en del av uppfattningen om dig i framtiden. Det påverkar mer än du tror”, säger Erika Brännström.

Många företag erbjuder ett avslutningssamtal när någon slutar. Om du inte får ett sådant erbjudande kan du föreslå det själv. Samtidigt är det viktigt att det ligger i linje med kulturen på företaget och att det finns en mottaglighet för det du har att säga.

Under ett sådant samtal kan du ge mer detaljer om varför du slutar än vad du kanske hade möjlighet till när du sa upp dig. Men kom ihåg att hålla tonen lika konstruktiv som då.

”Tänk igenom och se till att eventuell kritik landar på ett bra och konstruktivt sätt. Väg dina ord på guldvåg. Bedömer du att företaget inte är mottagligt kanske det är bättre att inte föra fram allt som du tycker att de egentligen borde veta.”

Om du jobbar kvar på företaget under din uppsägningstid är det viktigt att du även då funderar på hur du vill uppfattas. Precis som när det gäller ditt uppsägningssamtal är det en god idé att utgå ifrån hur du vill att andra ska bete sig mot dig.

Ett sätt att få en bra sista tid är att dela med dig av dina tankar om företagets utmaningar. Beskriv vad du själv har gjort och vad du inte har gjort.

”Hur vill du att dina kolleger ska prata om dig när du har slutat? Se till att lämna med flaggan i topp. Det är A och O för ett snyggt avslut”, säger Erika Brännström.

Be om feedback

1. Fundera på hur du vill att andra ska komma ihåg dig när du har slutat. Hur skulle du själv vilja att dina medarbetare sa upp sig?

2. Var försiktig med att framföra alltför skarp kritik, även om du tycker att den är befogad. Risken finns att det skapar ett motstånd.

3. Berätta hur du har utvecklats under din tid på företaget. Vad har fördelarna varit med att jobba där och vad har du lärt dig?

4. Dela med dig av dina tankar om företagets utmaningar. Beskriv vad du själv har gjort och vad du inte har gjort.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden