petter_stordalen_kronikabildb
Foto: Daniel Stigefelt.

Petter Stordalen: Pessimistens tid är förbi

För att hantera olika sorters kriser, i samhället, företaget eller i världen, behöver vi fler människor som ser möjligheter istället för mörker. Fler som är som Beyoncé helt enkelt, skriver Petter Stordalen.

”2015 har pessimisterna funnits överallt. Det finns nästan inga gränser för hur mörkt de sett på framtiden. Med feta krigsrubriker har varenda tidning basunerat ut domedagsprofetior.

Världen är full av människor som står redo att berätta för dig vad som inte är möjligt och det är lätt att bli ängslig när man står inför en kris. Det är också lätt att bli rädd. Osäker. Det är lätt att ta till sig negativiteten.

Men det är en sak som alla glömmer. Världen förändras snabbare än någonsin och det är enskilda individer som avgör hur utmaningarna tacklas. Det är alla härliga, engagerade människor som sitter på lösningarna. Och i en värld där utvecklingen går snabbare än någonsin, behöver vi människor som tänker nytt. Människor som ser lösningar där andra bara ser mörker. Vi har ett namn för dem: Game changers. Och de finns i alla branscher.

”Ska människor kliva fram och våga ta steget utför stupet måste vi chefer säkerställa att de landar tryggt.”

Få branscher förändrar sig så snabbt som musikbranschen med ständigt nya aktörer och trender. De flesta är dagsländor. De försvinner efter en hit eller två. Några få blir game changers. Som till exempel Beyoncé. Beyoncé har gått från att sjunga i ett populärt tjejband till att bli en soloartist som sjunger under Super Bowl-finalen. Hon har konstant förändrat image och genre, ständigt gjort små justeringar och förändringar som utmanar det traditionella.

I alla tider har musiker lanserat album med samma strategi: Först har de offentliggjort lanseringsdatumet. Sedan har de gett några intervjuer. Därefter har de återigen skjutit upp lanseringen, gett några nya intervjuer, släppt en singel, släppt en video, och ytterligare en gång skjutit upp albumsläppet. Allt för att bygga upp förväntningarna.

2013 hade fans och journalister länge frågat efter Beyoncés nya album. Ingen fick något konkret svar. Till sist kom natten den 13 december. Utan förvarning släppte Beyoncé 14 nya låtar och 17 nya musikvideor – inom en minut.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Beyoncés chocklansering utlöste 1,2 miljoner tweets på 12 timmar. Hela Itunes kraschade på grund av den stora anstormningen. Albumet sålde närmare en halv miljon exemplar inom ett dygn. ”Beyoncégeddon”, kallade The Guardian lanseringen. Forbes utsåg henne till musikindustrins vinnare 2013, och Harvard Business School skrev en studie om effekten av chocklanseringen. I dag har detta blivit standard inom musikbranschen.

Oavsett bransch är vi i en tid då vi är beroende av människor som Beyoncé.

Det bästa är att dessa människor finns överallt. I våra styrelserum, i våra koncernledningar, bland de som gör det egentliga arbetet ute i verksamheten och hos de som knackar på och vill vara en del av våra verksamheter.

Man måste våga för att lyckas. Man måste våga för att växa. Man måste våga för att skapa något unikt. Men ska människor kliva fram och våga ta steget utför stupet måste vi chefer säkerställa att vi är många som tar emot dem och ser till att de landar tryggt. Gör vi det kommer förhoppningsvis också alla dessa domedagsprofeter att få en ny roll i samhället. En roll där de ingjuter hopp och kraft för att fortsätta utveckla det fantastiska samhälle som vi har.”

Relaterade artiklar

stordael
Krönikor

Petter Stordalen: Heja fram de som vågar

"Att integrera människor i samhället är ingen uppoffring. Det är ingenting vi gör för att vi måste. Det är någonting vi gör för att vi vill, för att vi kan och för att det utvecklar oss", skriver Petter Stordalen.
petter_stordalen_kronikabildb-2
Petter Stordalen

Stordalen: ”Världen behöver mer galenskap”

Petter Stordalen förväntar sig att hans personal ska tänka utanför boxen, överraska och vara kreativa. Därför har Clarions ledningsgrupp strategimöte iförda medeltida kläder, skriver han i sin nya krönika.
petter_stordalen_kronikabildb
Krönikor

Låt medarbetarna coacha dig

”Jag har hjälp hemma med städningen av en otroligt duktig kvinna. Hon hade många tankar på hur städarbetet skulle kunna göras mer effektivt, och hon trodde att mina hotell skulle må bra av en liknande översyn. Där och då bildades Clean-Up Patrol.” Petter Stordalen skriver i sin nya krönika om hur han fick städpersonalen att bli mest nöjda i medarbetarundersökningen.
petter_stordalen_kronikabildb
Konflikthantering

Petter Stordalen: ”Jag struntar i om ni svär över mig”

Petter Stordalen har tagit ett principiellt beslut som innebär att han struntar i att det finns människor som stör sig på honom. Om det skriver han i sin nya krönika.
petter_stordalen_kronikabildb
Karriär

Petter Stordalen: 64 625 möjligheter att rädda världen

”Jag har alltid sagt att mina hotell ska vara mer än en säng och en frukost. Att vår ambition är att göra världen bättre,” skriver Petter Stordalen i sin nya krönika.
petter_stordalen_kronikabildb
Krönikor

Petter Stordalen: Kasta skygglapparna

Petter Stordalen debuterar som krönikör i Chef med att berätta om hur hans hotell tänker nytt och rekryterar med mångfald för att överleva och gå med vinst.
petter-framsdia
Hälsa

Petter Stordalen: Jag tar inget för givet längre

Petter Stordalens bok Min hemlighet toppade säljlistorna — redan innan den kom ut i Sverige. Han äger 184 hotell och har 13 000 anställda. Privat kämpar han och hustrun med hennes livshotande sjukdom. Chef har träffat hotellkungen, super­entreprenören och mång­miljardären Petter Stordalen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden