Petter Stordalen: Pessimistens tid är förbi

För att hantera olika sorters kriser, i samhället, företaget eller i världen, behöver vi fler människor som ser möjligheter istället för mörker. Fler som är som Beyoncé helt enkelt, skriver Petter Stordalen.

Krönikor
Text: Redaktionen
Publicerad
Foto: Daniel Stigefelt.

”2015 har pessimisterna funnits överallt. Det finns nästan inga gränser för hur mörkt de sett på framtiden. Med feta krigsrubriker har varenda tidning basunerat ut domedagsprofetior.

Världen är full av människor som står redo att berätta för dig vad som inte är möjligt och det är lätt att bli ängslig när man står inför en kris. Det är också lätt att bli rädd. Osäker. Det är lätt att ta till sig negativiteten.

Men det är en sak som alla glömmer. Världen förändras snabbare än någonsin och det är enskilda individer som avgör hur utmaningarna tacklas. Det är alla härliga, engagerade människor som sitter på lösningarna. Och i en värld där utvecklingen går snabbare än någonsin, behöver vi människor som tänker nytt. Människor som ser lösningar där andra bara ser mörker. Vi har ett namn för dem: Game changers. Och de finns i alla branscher.

”Ska människor kliva fram och våga ta steget utför stupet måste vi chefer säkerställa att de landar tryggt.”

Få branscher förändrar sig så snabbt som musikbranschen med ständigt nya aktörer och trender. De flesta är dagsländor. De försvinner efter en hit eller två. Några få blir game changers. Som till exempel Beyoncé. Beyoncé har gått från att sjunga i ett populärt tjejband till att bli en soloartist som sjunger under Super Bowl-finalen. Hon har konstant förändrat image och genre, ständigt gjort små justeringar och förändringar som utmanar det traditionella.

I alla tider har musiker lanserat album med samma strategi: Först har de offentliggjort lanseringsdatumet. Sedan har de gett några intervjuer. Därefter har de återigen skjutit upp lanseringen, gett några nya intervjuer, släppt en singel, släppt en video, och ytterligare en gång skjutit upp albumsläppet. Allt för att bygga upp förväntningarna.

2013 hade fans och journalister länge frågat efter Beyoncés nya album. Ingen fick något konkret svar. Till sist kom natten den 13 december. Utan förvarning släppte Beyoncé 14 nya låtar och 17 nya musikvideor – inom en minut.

Beyoncés chocklansering utlöste 1,2 miljoner tweets på 12 timmar. Hela Itunes kraschade på grund av den stora anstormningen. Albumet sålde närmare en halv miljon exemplar inom ett dygn. ”Beyoncégeddon”, kallade The Guardian lanseringen. Forbes utsåg henne till musikindustrins vinnare 2013, och Harvard Business School skrev en studie om effekten av chocklanseringen. I dag har detta blivit standard inom musikbranschen.

Oavsett bransch är vi i en tid då vi är beroende av människor som Beyoncé.

Det bästa är att dessa människor finns överallt. I våra styrelserum, i våra koncernledningar, bland de som gör det egentliga arbetet ute i verksamheten och hos de som knackar på och vill vara en del av våra verksamheter.

Man måste våga för att lyckas. Man måste våga för att växa. Man måste våga för att skapa något unikt. Men ska människor kliva fram och våga ta steget utför stupet måste vi chefer säkerställa att vi är många som tar emot dem och ser till att de landar tryggt. Gör vi det kommer förhoppningsvis också alla dessa domedagsprofeter att få en ny roll i samhället. En roll där de ingjuter hopp och kraft för att fortsätta utveckla det fantastiska samhälle som vi har.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden