lurar-2

Öka ditt fokus med ljudbubblor

Berätta om din forskning!

”Jag har upptäckt att så kallade ljudbubblor kan avskärma från distraherande och störande ljud i kontorslandskapet. Det hjälper användaren att fokusera och koncentrera sig på arbetsuppgifterna samtidigt som hen är latent närvarande.”

Läs också: Så mycket tjänar svenska chefer – hur ligger du till?

Vad är det för sorts ljud?

Lena Pareto. Lena Pareto.

”Det är subtila ljud i bakgrunden som helst inte uppmärksammas alls efter en stund. De ska vara abstrakta så att de inte triggar associationer och minnen men inte heller så monotona att det blir enformigt. En balansakt alltså.”

Läs också: 7 tecken på att du inte ska ta nya jobbet

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsmiljö

Wow! Här är Sveriges första kontor – mitt i naturen

Natursköna tapeter i all ära – men i Växjö har man gått ett steg längre. Här finns nämligen Sveriges första kontor som ligger utomhus. Syftet? Ökad kreativitet och mindre stress för medarbetarna.
Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Arbetsmiljö

Henrik Bunge, vd Björn Borg: ”Jodå, man kan faktiskt tvinga folk att träna”

Årets hälsofrämjande chef. Alla kan bli sitt bästa jag, det är hans bestämda uppfattning. Henrik Bunge tubbar sina medarbetare att sträva mot sina personliga mål för fysisk hälsa och personlig utveckling.
Arbetsmiljö

”Vad kan jag göra åt stresshuvudvärken?”

Chefen Sanna tampas med en situation som tyvärr många kan känna igen sig i: ”Jag känner ofta att jag inte riktigt räcker till. För att orka bättre har jag börjat träna mer och det har hjälpt lite grann, men det senaste halvåret har jag allt oftare ont i huvudet.” Läs expertens svar!
Arbetsmiljö

Lista: Världens 10 trevligaste företag

Empati är viktigare än någonsin för ett framgångsrikt företagande. Det korrelerar med tillväxt, produktivitet och intäkt per anställd, enligt en artikel i Harvard Business Review.
Arbetsmiljö

Spelar i band på jobbet

Att starta band på arbetstid kan vara ett välgörande projekt för både före­taget och medarbetarnas hälsa. Det vet We Consulting som har testat.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Arbetsmiljö

Kan jag kräva att få jobba hemma?

Chefen Eva-Lotta vill gärna jobba hemifrån. Medarbetarna säger ja men de högre cheferna säger nej. Hur mycket kan hon framhärda i sin önskan om distansarbete?
Arbetsmiljö

Hur förbjuder jag alkohol på jobbfester?

Chefen Elina vill få till helt nyktra jobbfester. Hur ska hon ändra alkoholpolicyn utan att framstå som snål?
Arbetsmiljö

Forskare: Återinför rasten

Det kan inte sägas tillräckligt många gånger. Det är inte stressen som är farlig utan vår brist på återhämtning.
Arbetsmiljö

”Rätt stöd minskar stressen”

Olika stöd för balans mellan krav och kontroll är det bästa sättet att utveckla arbetsmiljön när det gäller stress. Det skriver Eva Linér i sin bok Skydd mot stress – det finns!
Arbetsmiljö

Beröm från chefen bra för hälsan

Den chef som vill förbättra den psykosociala arbetsmiljön ska framför allt fokusera på att se och berömma sina medarbetare. Särskilt om arbetsmiljöproblemen bottnar i höga krav och medarbetaren lider av sömnproblem. Det enligt en ny dansk studie.
Arbetsmiljö

Chefer jobbar oftare sjuka

Sju av tio svenskar går till jobbet trots att de är sjuka. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket – som pekar på chefer som en särskilt utsatt grupp.
Arbetsmiljö

Enkla metoden: Ta tempen på jobbstressen

Karaseks och Theorells krav-, kontroll- och stödmodell, känns den igen? Om du inte är bekant med den – bli det nu. Den kan vara till hjälp för att ta reda på vad som orsakar stress på din arbetsplats – och i ditt arbete med att tillämpa de nya arbetsmiljöföreskrifterna.
Arbetsmiljö

Så blir chefen en friskfaktor

Tjänstemän blir allt nöjdare med jobbet, men också sjukare. Det visar TCO:s nya rapport Friskt jobbat – allt att vinna. Gott ledarskap omnämns som särskilt viktig för att förebygga ohälsa. Här är åtta punkter som karaktäriserar det.
Arbetsmiljö

Fördomar gör kvinnliga chefer deprimerade

Kvinnliga chefer blir oftare ifrågasatt och möts oftare av tvivel från kolleger än män visar en ny undersökning.