erna_zelmin-ekenhem
Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverket: ”Vi behöver vända utvecklingen”

Arbetsmiljöverket har tagit fram tre nya regler för chefer som ska minska den ökade psykiska ohälsan på arbetsplatsen.

De senaste fem åren har psykisk ohälsa på jobbet ökat med 70 procent. Hösten 2015 presenterade Arbetsmiljöverket nya föreskrifter som arbetsgivare behöver följa. Syftet? Att minska psykisk ohälsa på arbetsplatsen.

De nya föreskrifterna träder i kraft 31 mars 2016.

”Det är oacceptabelt att människor blir sjuka av de här orsakerna. Därför är det mycket positivt att de nya föreskrifterna snart börjar gälla. Reglerna är ett stöd för arbetsgivarna i arbetet med att förebygga ohälsa ute på våra arbetsplatser”, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket, i ett pressmeddelande.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Hon fortsätter:

”Ohälsan visar sig hos individerna, men orsakerna finns främst i hur arbetsgivaren organiserar arbetet och i det sociala samspelet på jobbet.”

”Att jobba med den sociala och organisatoriska arbetsmiljön är en viktig ledarskapsfråga. Det är avgörande att det finns en dialog på arbetsplatsen mellan chefer, anställda och skyddsorganisationen som exempelvis skyddsombud.”

När reglerna presenterades i höstas sa Erna Zelmin-Ekenham att arbetsgivarna behöver prioritera arbetsmiljöarbetet ännu mer:

”Vi behöver vända utvecklingen. Att färre blir sjuka på jobbet är bra både för de enskilda individerna, men också för arbetsgivarna och för samhället i stort i form av minskade kostnader för bland annat sjukskrivningar.”

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

Arbetsmiljö

4 sätt: Så hanterar du gnällspikar

Gnäll kan döda energin på jobbet. Men som chef kan du med rätt metod få stopp på gnället och vända spiralen till något positivt.
Sponsrat Chef + Telenor Företag

Workfulness — chefens nya priofråga

Ineffektiva möten, ständig stress och svårt att fokusera på komplicerade arbetsuppgifter. Våra jobbhjärnor kokar. Dags för chefen att satsa på Workfulness.
Arbetsmiljö

Wow! Här är Sveriges första kontor – mitt i naturen

Natursköna tapeter i all ära – men i Växjö har man gått ett steg längre. Här finns nämligen Sveriges första kontor som ligger utomhus. Syftet? Ökad kreativitet och mindre stress för medarbetarna.
Arbetsmiljö

Stöttar de anställda privat – nu är de Europas bästa chefer

Först blev de bäst i Sverige. Nu har konsultföretaget Cygni även blivit utsedd till Europas bästa arbetsplats. Framgångsreceptet? Chefer som stöttar medarbetarna även i privatlivet. ”Vi ska ha chefer som har tid och engagemang att vara ett stöd”, säger vd:n Jon Persson.
Arbetsmiljö

Här är chefens 5 värsta egenskaper

Inkompetens, arrogans och konflikträdsla toppar listan över egenskaper som irriterar medarbetarna mest enligt en ny undersökning av Yougov.
Arbetsmiljö

Här får personalen en livsvårdstimme

Träning i all ära – men vad gör man när sjukskrivningarna kommer trots att alla medarbetare ägnar sig åt friskvård? På kommunikationsbyrån Panang i Falun införde vd:n Jonas Grenfeldt i stället en livsvårdstimme. ”Tanken är att få till den mentala guldkanten och få folk att må bättre”, säger han.
Sponsrat Chef + SBS Executive MBA

Receptet: Så blir du en hållbar chef

Chefer som kan hållbarhet är en viktig pusselbit som ofta saknas.
Lägg hela pusslet. Ta stegen som behövs – för att lära dig leda hållbart.

Arbetsmiljö

Trend: Tak för antal medarbetare – per chef

Över 30 medarbetare per chef. Så ser det ut för en majoritet av cheferna inom äldreomsorgen. Nu ska det ändring på det med nya riktmärken och mål i Sveriges kommuner.
Arbetsmiljö

Här är 4 heta trender chefer bör ha koll på

Talangrekrytering genom spel eller en snabbfotad organisation. Det är några av trenderna inom nordisk personalpolitik – som kan förändra arbetsmarknaden i framtiden.
Arbetsmiljö

Därför blir kvinnliga chefer mest mobbade

Påhoppad i jobbets Facebook-grupp eller skickade mejl som ignoreras. Nu visar en ny studie att tio procent blivit utsatt för cybermobbning på jobbet. Den mest utsatta gruppen är kvinnliga chefer.
Arbetsmiljö

3 tips: Så hittar du innovativa talanger

”Bara” uppmuntran från chefen räcker inte för att öka innovationstakten. I stället är det medarbetarens förmåga att ta egna initiativ som avgör om det faktiskt blir någon innovation i slutändan, visar en ny studie från Göteborgs universitet. Och det i sin tur bygger på en god relation med dina medarbetare.
Arbetsmiljö

Stina Nordström hamnade mitt i terrordådet: ”Får en chef krisa?"

Hon var en hårsmån från att träffas av lastbilen på Drottninggatan. Efteråt fick Stina Nordström, kommunikationschef på SPF, ett stort stöd på sin arbetsplats – men undrar ändå: vad händer när chefen är i en krissituation?
Arbetsmiljö

Så kan mellanchefen bli mindre stressad

Jo, det är faktiskt sant – mellanchefer tenderar att vara mer stressade än personer högre upp och lägre ner i hierarkin på en arbetsplats. En studie från Columbia University och University of Toronto visar att de oftare lider av depression och ångest än andra medarbetare.
Arbetsmiljö

3 knep: Så blir du gladare på jobbet

Att vara glad på jobbet är något många strävar efter. Men hur lyckas man? Här är tre knep för att hitta arbetsglädjen.
Arbetsmiljö

Krisexperten: Här är chefens vanligaste misstag

Vid en krissituation ska chefen vara ett stöd för medarbetarna. Men vad ska du egentligen göra som chef? Och vilka är de vanligaste misstagen?
Arbetsmiljö

Mall: Mötesbarometern – din väg till bättre möten

Mötesbarometern hanteras av den som är ansvarig för mötesmaterialet och delas ut till deltagarna att fylla i vid slutet av mötet. Diskutera resultatet vid nästa möte.