Ny image gav rusning till gruvjobb i Kiruna

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

Personaldirektör Grete Solvang Stoltz har bråda dagar på LKAB, som i dag har 4 200 anställda. En ny gruva är i gång och två till ska öppnas i Svappavaara utanför Kiruna.

Gruvbranschen går för högtryck och efterfrågan på järnmalm ökar. LKAB har som mål att öka sin produktion och försäljning med 35 procent till 2015. För att klara det behöver företaget rekrytera inom 180 olika yrkeskategorier, allt från ingenjörer och maskinförare till bergarbetare och processoperatörer.

Men inte nog med det. Gruvan måste dessutom rekrytera ytterligare 800 personer under åren 2016–2020. Samtidigt som det råder brist på ingenjörer.

”Vi har kavlat upp ärmarna och jobbat på bred front”, säger Grete Solvang Stoltz.

Medan övriga Sverige har hög ungdomsarbetslöshet finns nästan ingen arbetslöshet bland unga i Kiruna och Gällivare. Men även om LKAB satsar för att fortsätta locka traktens arbetskraft, räcker det inte.

Att locka nya grupper av potentiella medarbetare är a och o för framtiden. Och gruvjätten är på god väg. Intresset för verk-
samheten har exploderat. De senaste tre åren har LKAB gått från cirka 3 000–4 000 ansökningar per år till 20 000 per år.

Vad är hemligheten?

Ett viktigt första steg har varit att sudda ut en gammal syn på vad ett gruvjobb kan innebära, som att det är lika med tungt, smutsigt och alltid kräver muskelstyrka.

”Vi har vässat bilden av vad det innebär att göra karriär hos oss. Det finns fortfarande vissa tunga roller som kräver fysisk styrka, men det är liten del av alla jobb. Det är viktigt att arbetssökande har en modern bild av vad LKAB är – högteknologiskt, världsledande och internationellt”, säger Grete Solvang Stoltz och tillägger att företaget bokstavligt talat har ändrat sitt bildspråk.

”Förr visade vi mycket maskiner, och det var mörka bilder. Nu lyfter vi fram människor på ett annat sätt.”

En annan viktig del i uppdateringen av företagets image sker i sociala medier som Linkedin och Facebook. Video är ett kommande steg.

”Vi har traineer som twittrar och instagrammar. Och vi vet att bild och film lockar mer är traditionella hemsidor”, säger Grete Solvang Stoltz.

Dessutom: för att rekryteringar ska gå i lås är även ortens dragningskraft viktig. Vid sidan av natur och friluftsliv har LKAB ordnat teaterföreställningar för barn, i samarbete med Norrbottensteatern.

75 miljoner kronor är öronmärkta för kompetensutbildning för lärare och extra stöd till elevprojekt, via LKAB Akademi, för att bidra till att traktens skolor ska hålla bra kvalitet.

”Att ha en attraktiv ort dit folk vill flytta och sätta sina barn i skolan är en viktig del i att locka nya medarbetare. Det påverkar rekryteringen, det vet vi.”

Parallellt med imagearbetet på hemmaplan vaskar gruvjätten utländsk kompetens, berättar hon.

”När det gäller exempelvis geologer finns det ett mycket större rekryteringsunderlag utomlands. Vi måste ut i världen och hitta den kompetensen. Vi har även headhunters som hjälper oss att leta där.”

LKAB har också hittat viktiga medarbetare via ett samarbete med arbetsförmedlingen, kring arbetslösa akademiker med utländsk bakgrund.

”Arbetsförmedlingen skickade cirka 100 ansökningar till oss som vi gick igenom. Sedan arrangerade vi speed-dejting på plats här i Kiruna. Många hade en imponerande bredd och vi hittade några kompetenser som varit svårfunna i Sverige. Samarbetet har varit väldigt lyckat – en guldgruva”, konstaterar Grete Solvang Stoltz.

Text: Malin Sund

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden