I början av 1990-talet var hotellkedjan Scandic nära bankrutt. Då valde man en ny väg. "Vi ökar med tusentals rumsnätter på grund av vår profil", säger Scandics hållbarhetsdirektör Jan Peter Bergkvist.
Annons:

Varför började Scandic satsa på hållbarhet och miljö?
”Under tidigt 90-tal var Scandic näst intill bankrutt. Man tog in ny ledning och bestämde sig för att bygga ett starkt varumärke med delade värderingar som kunde förena medarbetare och gäster. Scandics ledning träffade Karl-Henrik Robert på Det Naturliga Steget och det visade sig vara en förklaringsmodell som tilltalade Scandic idémässigt och praktiskt. ”

Har ni sparat pengar på er CSR-satsning?
”Allt man gör i en affärsverksamhet har som mål att vara lönsamt, annars dör man ju som företag. I början vågade företag inte säga det lika tydligt, att man gjorde miljöinsatser för att spara pengar. I dag vet vi ju inom Scandic att det är både kortsiktigt och långsiktigt lönsamt. Det vore ointelligent att inte jobba med hållbarhet på både en strategisk och praktisk nivå. Vi vet att vi har sparat 175 miljoner sedan 1996 på resurseffektivisering, och det är konservativt räknat. Den stora uppsidan för Scandic är varumärkesbyggande och hur vi knyter kunder starkare till oss med gemensamma värderingar. ”

Kan ni se att ni har vunnit kunder på det?
”Ja, det kan vi göra, och framför allt de senaste åren. Tittar vi på de senaste tre åren, framför allt sedan vi blev Svanen-märkta, så har vi börjat se hur vi plockar konton, framför allt kundföretag väljer att lägga större delen av sin logi hos oss. Miljö viktas allt mer när man väljer och även tillgänglighet. Vi kan se hur vi ökar med tusentals rumsnätter på grund av vår profil.”

Har ni fått kritik för er satsning?
”Mest i början när vi provade oss fram, och bara på vissa hotell. Då ströp man till exempel vattnet i duschslangen, i stället för att byta duschmunstycket. Man fick nästan springa runt i duschen för att bli blöt. Men nu har vi ändrat det.”

Och inom företaget?
“Nej. Och det är rätt spännande för under den här resan har Scandic haft flera olika ägare. Även internationella. Man kan tänka sig att flera av dem skulle sagt ’skippa det där larvet nu och ägna er åt det ni ska hålla på med, nämligen hotell’. Men det har inte hänt. I stället har det i varje instans blivit förstärkt och vi får högre krav på oss att driva det mer. Om man inte har högsta ledningens engagemang, då är det bättre att göra något annat med stålarna än att leka hållbarhet. Men kombinerar man det med att sprida kunskap till medarbetarna, då händer något väldigt spännande. “

Hur ska man börja om man vill satsa på CSR?
”Det handlar om två framgångsfaktorer. Högsta chefen måste få chansen att förstå att det här är ett sätt att bli framgångsrik. Det är bättre att vara en del av lösningen än att bidra till problemet. Och alla förstår det om de får det förklarat för sig på ett intelligent sätt. Sedan handlar det också om att utbilda medarbetarna. Folk vill överleva. Skälen till att man fattar ohållbara beslut är inte att man är dum eller elak, utan att man inte förstår hur allt hänger ihop.”

Vilket är det starkaste argumentet för att jobba med CSR?
”Kortsiktigt så tror jag att många företag som är underleverantörer till andra redan har kraven på sig att bli miljöcertifierade. Men det långsiktiga skälet är att vi går mot den sista fördubblingen av mänskligheten här på jorden. Det finns någon form av resursbrist redan nu. Då är det smartare att driva sin verksamhet på ett resurseffektivt sätt. Det är dessutom smartare att inte bli beroende av fossil energi eller svårnedbrytbara kemikalier. Sedan den dagen, när man läser i tidningen att en sjö är full med kemikalier som ingen vet vad de kommer ifrån, så kommer det inte från mitt företag i alla fall. Du planerar för framgång. Dina konkurrenter kommer drabbas och de förstår inte varför. ”

Hur lever du ditt budskap?
”Jag behöver inte skämmas allt för mycket. Jag kör biogasbil sedan sju år tillbaka. Jag åker tåg på distanser i Sverige och Norden i stället för att flyga. Jag köper 30 procent KRAV-märkt och det är väl dit man når med det utbud som finns i dag. Jag köper bara Svanen-märkta rengöringsprodukter. Det är oerhört viktigt att vara en förebild i varje ledarskapssituation. Om man blir påkommen med något annat blir det väldigt jobbigt för både individen och företaget. ”

Vad är du mest stolt över?
”Senast i går fick jag mejl från en medarbetare som skrev att hon var glad över att vi slutat med flaskvattnet, och stolt över att jobba på Scandic. Det där händer ganska ofta. Den företagskultur som skapats är häftig. Sen är jag också stolt över att vi sålt 31 miljoner ekologiska frukostar. Det gör skillnad.”

Hur får man alla medarbetare med på en csr-satsning?
”Genom att ge kunskap. När det hände för oss första gången 1994, med Det Naturliga Steget, utbildade vi våra medarbetare inom ett område som inte handlade om att bädda sängen snabbast. Det handlade om att skapa en bättre värld. Och vi såg en enorm skillnad. Den enorma dynamik som finns i den här satsningen är fascinerande.”

 

Fotnot CSR (corporate social responsibility)betyder att företag på frivillig grund integrerar sociala och miljömässiga hänsyn i sin verksamhet och i sin samverkan med intressenterna, utöver vad lagen föreskriver. Källa: EU-kommissionen

 Chef.se kommer varje vecka att utse veckans CSR-profil. Har du tips på ett framgångsrikt hållbart ledarskap? Tipsa oss på red@chef.se!

 

 

 

 

0 Kommentarer

Kommentera

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>