Locka talanger genom att svara på dessa fem frågor

Alla vill locka och behålla talanger. Men få vet hur. KTH-läraren och MBA-föreläsaren Gregg Vanourek har en enkel femstegsmetod som han lär ut.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: SBS Executive MBA

På anställningsintervjun blev Sofia förförd. När hon kom hem till sin man sa hon:

”De investerar hundratusentals kronor i talangprogram varje år. Inkludering och diversity var i topp på deras agenda. Och deras vinst har vuxit tretton kvartal i rad. Grymma förmåner. Nu vill de ha mig, de vill att jag ´hänger med på tåget’”.

Denna text är ett samarbete mellan Chef och Executive MBA på Stockholm Business School (SBS) – Sveriges bästa Executive MBA-program fyra år i rad.

Hon tog jobbet, fick en bra start men redan efter ett halvår var det tydligt att företaget och cheferna inte levde upp till de höga ambitioner som de visade upp vid anställningen. Hon hade levererat. Hennes arbetsgivare hade inte det.

Författaren Gregg Vanourek undervisar på Stockholm Business Schools Executive MBA Program och är adjunkt på industriell ekonomi på KTH. Han har sett detta scenario många gånger. Han säger att det hela är ganska enkelt. Det handlar om ett ledarskap där företagets värderingar märks varje dag. Görs detta rätt ökar chansen att dra till sig och behålla organisationens talanger och högpresterare.

”Den nya generationen talanger är väldigt måna om att låta värderingar styra med vad och hur de jobbar”, säger han, och fortsätter:

”Ändå ser vi gång på gång hur många chefer kompromissar med etiken och hållbarheten och låter det kortsiktiga vinstintresset styra. Lehman Brothers, Toyota, FIFA, Volkswagen är alla exempel på dåligt ledarskap och visar att vi gör om samma misstag hela tiden.”

Tillsammans med sin pappa har han utvecklat en ledarskapssyn som balanseras mellan excellens, etik och hållbarhet. Den har sin bas i forskning och intervjuer med chefer i 61 organisationer i 11 länder, däribland Sverige.

”En obalanserad jakt på att nå de finansiella målen ger dåliga beslut och skapar risker. Som en klättrare som är för stressad att nå toppen av Mount Everest och börjar ta dåliga beslut som till sist leder till ett fall”, säger Gregg Vanourek.

I boken definieras excellens som att uppnå goda resultat för alla företagets intressenter; från aktieägare och medarbetare till leverantörer och samhället där företaget verkar.

Etik handlar om hur du uppnår målen och om att göra det rätta även när det är svårt och kostar mer.

”Att ljuga om en produkts funktionalitet för att sälja mer är självklart oetiskt för många men tyvärr vanligt när pressen från försäljningssiffrorna känns av”, säger han.

Med hållbarhet menas att driva företaget på ett sätt så att det kan bestå över tid. Här finns en extern del (miljöpåverkan med mera) och en intern del som handlar om hur företaget behandlar sina resurser och anställda på ett långsiktigt hållbart sätt.

”Ett exempel på dålig hållbarhet är att fixa till kvartalssiffrorna genom att låna från nästa kvartal.”

Så vad kan skandalen i VW och Fifa lära oss om talanger? Gregg Vanourek listar fem sätt att locka och behålla nyckelpersoner i företaget. Det är en metod som baseras på hans tankar kring excellens, etik och hållbarhet.

1. Vi rekryterar nog rätt – vi kollar på cv:t och gör ett par tester. Borde vara nog?

Hitta fler talanger genom att uppdatera hur du gör anställningsintervjuer utifrån både hjärna och hjärta. Frågor som visar på emotionell intelligens, karaktär och matchning med den kultur du vill skapa (hjärta) är lika viktiga som resumé och kompetenser (hjärna). Ett exempel på arbetsgivare som är duktiga på att hitta djupare personliga storys hos de som de anställer är sökjätten Google.

2. Vi har ju ett syfte: att tjäna pengar. Duger inte det?

Vässa hur du förmedlar, både internt och externt, vad företagets syfte, värderingar och vision är – och vart ni strävar. Elon Musk (Tesla, SpaceX, Hyperloop) är exempel på hur ett företags syfte blir till en magnet som drar talanger till sig från hela världen.

3. Vi har ju skrivit ned policyn – varför funkar den inte?

Värderingar gör ingen nytta om de enbart är formulerade på företagets hemsida eller i medarbetarhandboken. Dina löpande beslut och alla medarbetarled ska genomsyras av dessa värderingar.

Tre tips här:

a) utveckla värderingarna i målande beskrivningar och b) förankra i konkreta beteenden som attityder under möten, transparens i kundkontakter etc.

Samt c) gör värderingarna mätbara och bygg utvecklingssamtalen utifrån dem.

4. Djupare mening med jobbet – hur då?

Ett steg är att uppmuntra så kallad ”job crafting”. Tanken är att medarbetaren själv formar sitt förhållningssätt till arbetet, som en kallelse som uppfyller en djupare mening. Motverka inställningar som att jobb bara är en väg till att få lön eller bara en del i karriären. Känslan av att göra något värdefullt håller talanger kvar i huset.

5. Vi har anställt chefer som pluggat färdigt – måste de skolas ännu mer?

Ledarskapsutveckling och etikträning kostar både pengar och tid. Avsätt det. Träna chefer på att lämna sin bekvämlighetszon för att känna sig trygga i att fatta obekväma beslut och förstå när ett stöttande ledarskap passar bäst.

Bonus: När Gregg Vanourek föreläser tipsar han ofta om ett bra underlag för etikdiskussion: Aristoteles om den gyllene medelvägen och Kants kategoriska imperativ. Smågrupper bör användas till att diskutera vad som är sunt förnuft och bra omdöme i olika situationer, gärna med kollegor du ser upp till.

Text: Dan-Marcus Pethrus

Denna text är ett samarbete mellan Chef och Executive MBA på Stockholm Business School (SBS) – Sveriges bästa Executive MBA-program fyra år i rad.