Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

»Han är ett socialt geni«

Okategoriserade
Publicerad

Christer Björkman lade pannan i djupa veck. Uppdraget att planera och genomföra kollegans flytt hade stött på patrull. Och det berodde på soffan. Hur skulle han få upp den de 29 våningsplanen? Soffan var för stor för att få in i trapphuset, det var alldeles uppenbart.

LÄS MER: Fler Cheftester

Men så fick han en idé.

När kollegan klev in i sin nya lägenhet stod naturligtvis soffan på plats. Hur den kom dit? I ett nät. Med en helikopter. Via balkongen.

Man kan tänka sig att många av de tvåhundra gästerna skrattande nickade igenkännande när denna anekdot berättades på Christer Björkmans 50-årsfest för tre år sedan.

Även om händelsen ägde rum i början av 1990-talet, så säger den två saker om Christer Björkman som fortfarande stämmer in:

För honom finns inga hinder, bara mer eller mindre kreativa lösningar. Och det här med ekonomi är pappersgöra och sådant som andra får sköta.

»Han är inte så jättebra på administration, att se till att folk får lön på rätt dag och så. Däremot har han lätt för att förmedla sin vision och få andra med sig«, säger en person.

Det finns en devis i tv-branschen som säger att om det är kul bakom kulisserna så blir det kul i tv-rutan. Vad som är kul är naturligtvis subjektivt, men att ett par miljoner svenskar väljer att bänka sig varje lördag under sex veckor, vittnar om det.

Vi älskar vår melodifestival.

Och kliver du in genom rutan, korsar scenen och frågar några av de närmare 400 personer som jobbar med evenemanget, så kommer du att upptäcka att devisen stämmer. Du kommer sannolikt också att få höra att deras arbetsglädje till stor del beror på en person: Christer Björkman.

När Melodifestivalen 2010 drar igång i början av februari blir det nionde gången med Christer Björkman som en av cheferna.

Redan 2002 då han började arbeta med festivalen, var han rutinerad. Tio år tidigare hade han representerat Sverige med låten »I morgon är en annan dag« i Eurovision Song Contest och därefter varit med i den svenska uttagningen ytterligare två gånger.

När han klev in på redaktionen stod Melodifestivalen inför en stor förändring: Ett tävlingstillfälle skulle bli sex, med fyra delfinaler, »Andra chansen« och en stor final i Globen.

»Vi tog in Christer för att han skulle vara en skön kille som såg till att artisterna mådde bra. Men han klev fram och såg vad som behövde göras«, säger en person som fanns med då.

Efter sex år som artistansvarig är Christer Björkman i dag tävlingsproducent, vilket innebär att han ansvarar för tävlingsmomenten och innehållet i de 32 sångnumren.

Bakom den glittriga fasaden som schlagerkung är Christer Björkman en hårt arbetande person. Hans medarbetare litar på honom, eftersom han så uppenbart vet vad han snackar om.

»Det finns få saker i musik- och tv-branschen som han inte har jobbat med, så folk lyssnar när han pratar«, säger en tidigare kollega.

Tvärtemot kvällspressens bild av Christer Björkman så bestämmer han inte alls allt själv. Däremot är han en idéspruta som låter sina förslag bli till ringar på vattnet.

»Han låter en få sitt eget ansvar, samtidigt som han finns där och kan bolla. Han har koll på det mesta, men har lärt sig att sålla vad han ska peta i«, säger en person i hans närhet.

»Det är ett evigt bollande på redaktionen. Christer skulle nog inte tycka om att sitta i ett eget rum. Han behöver kunna slänga käft och ha en ständig dialog.«

Många av de beslut han fattar är inom områden där han själv inte är expert, som ljussättning eller kamerateknik. Då lutar han sig tillbaka och lyssnar på experterna. Däremot är han väldigt bestämd och viker inte ner sig om han känner att han har rätt.

»Det är en roll som kräver hårda och tuffa tag, men han har en personlighet som gör att man känner sig positivt bemött, även om det har varit något jobbigt«, säger en person.

På redaktionen brusar han sällan upp. Däremot är det en del av hans jobb att bråka med artister och skivbolag. SVT erbjuder artisten ett grundframträdande och vill man ha något extra får det betalas ur egen ficka. Därför pågår ett ständigt förhandlande kring utrymme, utformning och startnummer.

»För artister och skivbolag ligger det stora ekonomiska intressen bakom medverkan i Melodifestivalen. Då blir det en konfliktfylld tillvaro«, säger en före detta SVT-chef.

Men när Melodifestivalturnén väl rullar är konflikterna få. Då är Christer Björkmans rutin, lugn och positiva framtoning en stor tillgång. Under sex veckor jobbas det dygnet runt.

»Han har en hög stresströskel. Det som är så skönt med honom är att han är så trygg mitt i stressen. Man kan alltid få svar på frågor och han har alltid förslag på lösningar på problem«, säger en person.

Sitt första chefsjobb skapade han själv i början av 1980-talet . Efter några år i USA, där han förutom att hänga på anrika diskoteket Studio 54 även utbildade sig till frisör, tog han med sig en känsla av internationell flärd till sin hemstad. Capello Bella var »Borås första fräcka salong«.

Alla ville bli klippta där. Och alla ville jobba där. Christer Björkman kunde handplocka sin organisation och såg till att hitta kompetenser som kompletterade varandra. Totalt hade salongen ett tiotal medarbetare.

Att Christer Björkman betraktas som en trevlig prick råder det ingen tvekan om. Han sprider motivation och energi.

»Han är ett socialt geni. Man kan släppa ner honom i vilken miljö som helst och han funkar. Men han tar inte över, han måste inte bli mötets mittpunkt. Däremot ser han till att alla i hans närhet trivs«, säger en medarbetare.

»Innan jag började tyckte jag att han verkade vara en person som såg sig förmer än andra, men jag golvades av hans sociala förmåga«, säger en annan.

Det är en väldigt liten armé som schlagergeneralen har under sig. Christer Björkman – som förmodligen inte ens under pistolhot skulle titulera sig schlagergeneral, det är medias namn på honom – är chef för själva tävlingsredaktionen bestående av fyra personer. Men runt omkring finns ett stort nätverk av kommittéer, jurygrupper, dansare, musiker och andra.

Dessutom pågår en ständig dialog mellan Christer Björkman och den stora organisation som jobbar med själva tv-produktionen. Om den formella makten är relativt liten så är hans inflytande desto större. »Han är lite som gudfadern«, säger en person som tidigare haft en chefsbefattning inom Melodifestivalorganisationen. Detta visar sig i många sammanhang.

»Om en låt blir placerad som nummer två i en delfinal så kan man anta att Christer vill att det bidraget ska åka ut«, berättar en tidigare medarbetare.

En historia som tydligt visar på hans betydelse är rekryteringen av en ny producent för några år sedan. Rent hierarkiskt är producenten jämställd med Björkman, men dennes fokus ligger på tv-produktionen. Över sig har de båda projektledaren.

När den tilltänkte producenten efter flera anställnings­intervjuer med projektledaren trodde att saken var klar, kom en kallelse till ännu en intervju. Där ställdes samma frågor som tidigare.
»Det här är lite märkligt«, tänkte den tilltänkte producenten.

Då klev Björkman in i rummet, gick fram till kandidaten och presenterade sig kort innan han satte sig vid ett skrivbord.
I efterhand kom det fram att detta var mötets syfte; Christer Björkman skulle få kolla in den blivande producenten för att se om han var en schyst person. Och för att kunna ge sitt godkännande.

Hans styrka ligger på det kreativa planet. Han lockar fram de bästa idéerna och nöjer sig aldrig med en enkel lösning eller det första svaret.
»Han sätter inga gränser, utan får oss alla att hitta lösningar som vi själva inte visste att vi satt på. ’Kom igen! Ansträng dig! Förklara varför du tycker så här!’, kan han säga«, säger en medarbetare.

»Visst finns det de som tycker att det är jobbigt och som säger ’aldrig mer’. Men jag tycker att han är fantastisk på att fånga upp kreativiteten i gruppen.«

»Han är inte världens bäste organisatör, men han är en visionär. Han ser inte gränser som strukturerade systematiska personer gör«, säger en person som jobbade med honom i Monaco.
Rätt ofta handlar hans roll om att bära hundhuvudet. »Avgå, Björkman!«, »Schlagergeneralen anklagas för fusk«, är några av senare års kvällstidningsrubriker.
Han låter det mesta rinna av sig. Men innerst inne berörs han.

»Han är inte mer än människa. Den fjärde dagen i rad som det står att han fuskar eller att folk är rädda för honom blir han naturligtvis sårad«, säger en person.
Lika självklart som han tar del av framgångens glans så skyddar han sina medarbetare från den skit som kastas mot Melodifestivalen och dess medarbetare.

»Han litar på en. Vad jag än säger så står Christer bakom mig. Sedan kan vi diskutera saker i enrum, men han skulle inte ifrågasätta mig inför gruppen«, säger en person.
För varje år växer hans anseende internt. Därmed inte sagt att han har förvandlats till en byråkrat. Men på samma sätt som han behärskar det franska språket till fulländning har han lärt sig att kommunicera i tv-huset.

»Han använder politiken när han inser att han är på väg att köra fast. Han har inte raderat ut sin personlighet, men han undviker att göra SVT-grejer så gott det går«, säger en person.
»Jag trodde nog inte att han skulle kunna jobba vanliga kontorstider. Men han har blivit en kontorsråtta som alla andra«, säger en annan.

Något som han däremot inte lyckats lära sig är att vakna på morgonen. Eller att passa tider. Detta är något som precis alla, utan undantag, i Christers närhet anmärker på. Och drabbas av.
»Christer kan sova sig genom en jordbävning. Han har missat många bra saker på grund av det«, säger en person som har känt Christer länge.

Det första som medarbetarna på Capello Bella sa när de klev in genom dörren var »är Chrille uppe?«. Lyckligtvis bodde han ovanför salongen och kunde gå rakt ner till sin första kund. Ibland fick medarbetarna gå upp, få upp honom ur sängen och knuffa in honom i duschen.

I dag har han lite längre till jobbet. Det berättas om telefonkedjor för att få Björkman på benen och om medarbetare som har nyckel hem till sin chef.
Christer Björkman äger förmågan att få denna svaghet att framstå som något älskvärt.

Precis som han kommer undan med att använda en helikopter för att lyfta en soffa.
»Han påverkar med sin charm. Kommer han för sent eller missar ett möte så skrattar han åt det och går vidare lika lätt som om någon har gjort honom något illa. Han lägger snabbt allting bakom sig med ett garv«, säger en person.

Hans charm gör att människor i hans omgivning gärna skyddar honom. Hans svaghet väcker mycket sympati.
»Det är många som vill vara hans reservmamma och reservpappa«, säger en annan person.

Det talas om hans förmåga att vända på en »Ferrari-sekund«. Bara minuterna innan ett viktigt möte kan Christer Björkman låta sig uppslukas av arbete. När någon knackar honom på axeln och säger »dina gäster är här« kan han titta upp och fråga »vilka då?«. Sedan ställer han om, går in till mötet med ett leende och övertygar deltagarna om att det här är dagens höjdpunkt.

»Han är fruktansvärt fokuserad på det han gör eller den han pratar med. Det kan sprängas en bomb och han märker det inte, för att han är så inne i samtalet«, säger en person.
Går det att skilja Christer Björkman från Melodifestivalen? Hans kontrakt går ut i år och ingen verkar riktigt säker på vad han tänker göra nu, inte ens de som står honom närmast.

»Melodifestivalen är Christer Björkman. Det är festivalens akilleshäl och något som SVT måste jobba med.«

Av den anledningen är det föga troligt att Björkman helt och hållet kommer att kunna lämna Melodifestivalen.
»Han är 110 procent lojal. Så länge han har passionen, publiken och ledningens förtroende kommer han att fortsätta.«

LÄS MER: Chefs betyg på Christer Björkman

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden