Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Fredrik Eklund: ”Alla kan bli supersäljare”

Hans drivkraft är att bli bäst. Svenske Fredrik Eklund är USA:s mest framgångsrika mäklare. I sin bok Sälj! vill han hjälpa andra att bli supersäljare. Hemligheten är – att sälja sig själv.

Verksamhetsutveckling
Publicerad
Foto: Axel Öberg/TT

När upptäckte du själv att du var bra på att sälja?
”Jag har alltid sålt, i hela mitt liv. Första gången jag blev en superförsäljare var när jag var liten pojke och sålde julkalendrar i Akalla. Jag skulle slå alla försäljningsrekord. Den bästa premien vid en viss försäljningsnivå var en gul Sony Walkman. Jag fick ett antal sådana. Jag sålde dem också.”

3 tips:

1. Våga bli vän med kunden. Hitta de som vill ha det som du erbjuder. Gå sedan förbi erbjudandet och bli vänner, där gäller samma sak för rekrytering som för försäljning av lägenheter.

2. Var beredd på att bli uppmärksammad och synad, även att misslyckas.

3. Acceptera vem du är, gör inte avkall på det. Identifiera dina egna drivkrafter, och gör dig själv attraktiv.

Du skriver i boken att du egent­ligen använder dig av samma ­teknik i dag, när du säljer lägenheter. Vad är hemligheten?
”Det är kanske inte riktigt samma teknik, men vissa saker fungerar fortfarande. Att bjuda på mig själv, att vara personlig med mina kunder. De ska tänka ’den här killen vill jag käka lunch med’. Jag lyssnar på dem. Jag försöker vara ärlig, rak, vänlig. Jag får dem att skratta. Ingen vill jobba med en tråkig säljare, så våga vara en smula excentrisk.”

Hur kom det sig att du valde att jobba i New York?
”Utmaningen, kanske. NY är ju på ett sätt världens mest konkurrenskraftiga stad, den allra svåraste marknaden att ta sig in på, och bara en kan bli nummer ett. När jag kom till New York hade jag ingen aning om vad gatorna hette. Och jag hade aldrig jobbat som mäklare. Felet jag då gjorde som ny mäklare var att jag låtsades vara någon jag inte var, jag gömde min personlighet, svenskhet och min humor. Jag låtsades vara en mäklarrobot och kopierade andra framgångsrika mäklare.”

Hur gick det?
”Det var ett misstag. Det enda jag har när jag inte har någon erfarenhet är min personlighet och min unika bakgrund. Och här ligger kanske den största hemligheten för framgång. Alla kan bli supersäljare. Men det första du måste göra är att gå tillbaka till dig själv som liten och hitta din riktiga personlighet, paketera den och sedan bjuda rikt på den. Resten kan du plugga dig till.”

Vad kan jag som chef göra för att lära mig sälja, ett budskap, värderingar, varumärket?
”Sälja är universellt. Allt är ju för­säljning, alla är säljare, hela livet. Jag förhandlar just nu med min hund, medan du och jag pratar, för att hon ska sitta still. Vi säljer oss själva konstant till omvärlden, allt från en dejt till en anställningsintervju. Vill du ha framgång måste du förstå det. Då kommer livet att bli mycket enklare. Försäljning kommer förhoppningsvis att bli en naturlig del av din personlighet. Produkten är sekundär, du säljer dig själv. Du är ditt varumärke, ditt budskap, din produkt.”

Fredrik Eklund 

Gör: Mäklare på Douglas Elliman i New York och vd på Eklund Stockholm New York AB.

Ålder: 37.

Familj: Maken Derek Kaplan.

Bor: New York.

Karriär i korthet: Grundade it-bolaget Humany 1999. I dag mäklare nummer ett på Douglas Elliman i New York som har 80 kontor och 5 500 mäklare.Utnämnd till New Yorks främsta mäklare i juli 2014 av mäklartidningen The Real Deal. Grundade Eklund Stockholm New York AB 2009.

Chefer måste ju också vara trovärdiga och autentiska för att locka talanger. Hur kan jag som chef bli mer … köpbar?
”Jag har anställt många. 50 personer på Eklund i Sverige och Norge. Ett par hundra människor i New York. I boken beskriver jag hur man gör för att samla det bästa tänkbara teamet. En av de saker jag gör är att samla ihop alla i teamet och säga ’vi behöver ytterligare en bra säljare, om ni hittar den får ni tio procent av den personens provision under det första året’. Det sparar mig tid och jag vet att den personen kommer att vara fantastisk.”

”Det finns en kraft i att tro på sig själv”, skriver du. Men finns det en gräns, när blir egot ett hinder?
”Ja, absolut. Ego är fel ord på svenska. Det har en negativ klang. ’Viljan att vara bäst’ är ett bättre uttryck. Du måste ha en grund att stå på, du måste ha båda fötterna på jorden och vänner eller familj, support och kärlek och trygghet – människor som tycker att du är okej även om du misslyckas. Mitt tips är att verkligen titta på insidan och hitta vad som driver dig, den minsta beståndsdelen. Man kan inte bli en supersäljare om man inte först identifierat sin drivkraft. För mig är viljan att bli bäst en drivkraft, som gör att jag vill vinna, vara bäst och synas. Det är inget hinder, det hjälper mig.”

Vad gör du som chef för att lyfta ditt team?
”Jag är en ganska lustig chef, tror jag. Jag är mer som en maskot eller en hejaklack. Jag är en vän, först och främst. När någon börjar jobba för mig skriver jag ett mejl där jag förklarar att ’en dag kommer du att lämna mig och då kommer jag att stå vid din sida och gratulera dig, och då kommer jag förhoppningsvis att få investera i ditt egna företag eller sitta i styrelsen’. Så börjar min relation med varje nyanställd. Jag har ju mina team både i USA, i Sverige och i Norge. Ibland har jag önskat att jag kunde vara där mer och vara en mer traditionell chef. Men så är det ju inte. Då måste jag i stället bygga mitt ledarskap på vänskap och kärlek.”

Hur är du att jobba med? Blir du någonsin nöjd?
”Jag blir nöjd, det är en del av att kunna känna framgång. Och det har jag blivit bättre på. Det hör ihop med mejlet jag skickar till alla i ­början. Oavsett vad som händer, är vi först och främst vänner.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden