Förändra och lyckas genom att ta efter andra

Beslutsfattande
Text:
Publicerad
Lär genom att titta på andra.

Ett av världens största flygbolag ville spara pengar genom att göra sina mellanlandningar effektivare och snabbare.

De började tittade på hur andra flygbolag gjorde under sina mellanlandningar men insåg fort att de flesta var långsammare. Då vände de blicken mot Formel 1. De studerade hur teamen under tävlingarna gjorde sina supersnabba byten av däck och andra reservdelar. Genom att inspireras av Formel 1 kunde de själva bli ännu snabbare och minska tiden som flygplanen stod på marken.

Det här är ett exempel på hur företag kan lära av andra företag genom så kallad benchmarking. Det är just det här som författaren och managementkonsulten Bengt Karlöf skriver om i sin nya bok ”Benchmarking och benchlearning”. Alltså att lära genom att titta på hur andra företag har gjort.

”Förmågan att lära sig av andras misstag och av deras framgångar är grunden för all mänsklig utveckling. Samma förmåga är också grunden till hur benchlearning fungerar. Genom att jämföra och lära av andra kan nästan alla organisationer bli effektivare genom att arbeta bättre, billigare och snabbare”, säger Bengt Karlöf, i ett pressmeddelande.

LÄS OCKSÅ: Birgitta Ohlsson: Hög tid att hylla duktiga flickan

”I normala fall måste de som vill ha förändring bevisa varför något ska ändras. Men psykologin i benchmetodiken flyttar bevisbördan från de som vill förändra till de som vill bevara det gamla och som därför måste bevisa varför något inte ska förändras”, fortsätter han.

Han menar också att det främst är organisationer med kvinnor i ledningen som prioriterar att titta och lära från andra.

” Anledningen är att många män i ledande positioner tycker att ”jag kan allt, vet allt och ska själv”. Svårast är det i sektorer där mansdominansen är störst, som i byggbranschen, skogsindustrin och inom polisen”, säger Bengt Karlöf.

Tips ur boken – så kommer du i gång med benchmarking
1. Välj projektledare för arbetet – internt eller externt.
2. Välj del av verksamheten som ska förbättras.
3. Leta fram de bästa företagen att jämföra med – förebilder.
4. Kontakta förebilden/förebilderna och gör projektet tillsammans med dem.
5. Beskriv verksamheten du vill jämföra noga.
6. Ta fram data för det du vill jämföra, gör specialmätningar och analysera resultaten.
7. Inspirera organisationen och genomför de förbättringar som upptäckts under resan.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden