lista

För– och nackdelar med att lista för– och nackdelar

Enligt Harvard Business Review daterar den populära metoden tillbaka till en av USA:s grundare Benjamin Franklin och år 1772, när han rådde en forskarkollega att dela ett papper i två kolumner och skriva ner faktorer som talade för och emot ett beslut.

HBR-skribenten Chris Charyk landar i slutsatsen att listor av denna typ endast bör användas som förberedande hjälp.

Här är för- och nackdelarna med att lista för- och nackdelar – döm själv:

Läs också: 11 tips – hitta motivationen efter semestern

Fördelar med metoden

Den borgar för noggrannhet: När man verkligen tänker igenom alla aspekter av ett beslut minimeras risken att kritiska faktorer utelämnas.

Den ger distans: Starka känslor som kan uppstå när ett viktigt beslut ska fattas får en chans att klinga av under arbetet med en sådan här lista. Dessutom får beslutsfattaren en möjlighet att distansiera sig och göra beslutet till ett externt problem istället för att det ska vara nära förknippat med hen själv.

Den är enkel och många känner till den: Det krävs inga särskilda kunskaper för att göra en lista och de flesta förstår vad proceduren innebär.

Läs också: Sju sätt att älska ditt jobb – igen

Nackdelar med metoden

Den är sårbar för tankefel: En kognitiv bias är psykologiska tankemönster som kan ge en skev verklighetsuppfattning – vilket påverkar omdöme och beslutsfattande. Här är några sådana mönster som kan vara riskfaktorer i samband med att lista för- och nackdelar:

  • Framing-effekten: Ett alltför begränsat urval av möjliga scenarion.
  • Överdrivet självförtroende: Sannolikheten att man överskattar sitt eget omdöme.
  • Kontrollillusionen: Ställs du inför uppgiften att föreställa dig olika scenarion – se upp för det vanliga tankefelet att tro att du kan kontrollera det okontrollerbara!

 

Den lutar sig för mycket mot analytiskt tänkande: Listmetoden bygger på att ta hänsyn till objektiva fakta – och strunta i intuitionen. Men just magkänslan kan var en viktig faktor vid beslutsfattande. En del studier har faktiskt förknippat den med bättre beslut.

Läs också: Därför ska chefen tänka tio år framåt

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

janne-3
Beslutsfattande

6 skäl till "Jannes" galna chefssuccé

Han tog över ett identitetslöst landslag utan sin största stjärna. 15 månader senare har Janne Andersson tagit Sverige till VM.

feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
hanna
Beslutsfattande

Därför står Vapianos vd i diskrummet

På Vapiano tar restaurang-vd:n själv hand om disken. Att göra inhopp ”på golvet” har blivit en naturlig del av Hanna Mannbergs ledarstil.

myten
Beslutsfattande

Valet av dominanta ledare i osäkra tider – en myt?

Auktoritära politiska ledare i allt fler länder – men vilka paralleller kan man egentligen dra till näringslivet? En ny studie slår fast att dominanta ledare gynnas av ekonomisk oro, men det är inte så enkelt. Tänk om det bara är en slump, att dominanta ledare inte alls väljs medvetet?
adasdaa
Beslutsfattande

Var femte chef: Unga är curlade

Unga talanger kräver en ny form av ledarskap, enligt en ny undersökning.  Tre av fyra tillfrågade chefer uppger att det är skillnad att leda unga jämfört med andra medarbetare.
raddare
Beslutsfattande

5 punkter: Så får du ut dubbelt – av varje anställd

Personlig karriärvägledning och stöttning av chefen får medarbetarna inte bara att känna sig mer uppskattade utan också dubbelt så nöjda med sitt jobb och därmed villiga att rekommendera sin arbetsplats till andra, enligt amerikanska psykologförbundet.
arbe
Beslutsfattande

Anders Arborelius: ”Kan ge Påven råd”

Han är munken som blev biskop och nu är en av påvens närmaste män. Nyblivne kardinalen Anders Arborelius förhåller sig ödmjuk till sin oväntade karriär.

behaall
Beslutsfattande

5 sätt för chefer att behålla talanger

Högpresterande och ovärderliga. På arbetsplatser kan det finnas medarbetare som du som chef mer än gärna vill behålla. Men hur? Här är 5 metoderna för att öka oddsen.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden