Fem vanliga misstag vid dålig sömn

Vaken om natten? Så gör du för att bota sömnbristen.

1. Problemet överdrivs. Du ligger sömnlös och känslorna börjar skena. I tankarna blåser du upp riskerna med att inte vara utvilad och börjar katastrofiera – de värsta tänkbara konsekvenserna framstår plötsligt som de mest sannolika.

Gör så här: Grip tag i förnuftet snabbt innan känslorna tar kommandot. För tillbaka dig själv till verkligheten och ifrågasätt dina egna tankar. Hur har det gått de tidigare gånger du har haft sömnbrist? Hur stora misstag gjorde du egentligen då?

Kolla även dagen efter när du har svaret. Gick det så illa som du trodde? Det är dessutom lätt att tro att man har legat vaken en hel natt fastän man ändå sovit flera timmar utan att märka det.

2. Problemet underskattas. Du vet egentligen vad som är god så kallad sömnhygien – att till exempel varva ner i god tid före sänggåendet, att koppla bort jobbet och inte jobba för sent, att inte ta med datorn i sängen och att undvika kaffe efter förmiddagsfikat. Men du slarvar och motarbetar på så sätt dig själv.

Gör så här: Det handlar inte om vilje­styrka varje gång, utan om att ändra sina rutiner och skaffa en struktur. Tänk igenom din situation och gör medvetna val. Slå fast dina nya vanor och be andra i familjen att stötta dig.

”Sängen ska vara en plats för sömn och sex, inget annat”, säger psykologen Fredrik Hillvesson.

3. Att aldrig logga ut. Det så kallade 24-timmarssamhället är en utmaning. Förr tog tv-sändningarna slut vid elvatiden. I dag är du ständigt tillgänglig, bär hela internet med dig i fickan och kollar mejl och Facebook det första och sista du gör varje dag.

Gör så här: ”Samhället uppmuntrar till att vara vaken. Men du kan välja hur mycket du vill delta. Ta det egna ansvaret för hur mycket du tar in och hur tillgänglig du orkar vara”, säger Fredrik Hill­vesson.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

4. Försök att överlista kroppen. När du inte kan sova ligger du och vrider dig. Och på helgen försöker du sova ikapp alla timmar du har förlorat. Ibland tar du ett par glas vin för att få slappna av.

Gör så här: Att vakna på natten är ingen katastrof. Det är tvärtom normalt. Förväntningarna om åtta timmars obruten effektiv sömn är ett modernt påfund.

”Det är bättre att gå upp och pyssla med något en stund om du inte kan sova. Lägg dig inte om du inte är sömnig”, uppmanar Fredrik Hillvesson.

Om sömnen blir för kort en natt tar kroppen igen förlusten genom mer djupsömn nästa natt. Men ditt mål bör vara att sova lika länge varje dygn, vardag som helg. Alkohol kan visserligen få dig att somna, men saboterar sömnkvaliteten och gör mer skada än nytta.

5. Du låter bli att söka hjälp. Du har dragit ner på kaffet, slutat slockna hos barnen klockan åtta när du nattar dem och håller jobbet ifrån dig när du är hemma. Ändå får du inte ordning på nattsömnen. För att klara ditt jobb håller du dig flytande med sömntabletter.

Gör så här: Du skulle inte stå på knä och installera det nya datasystemet själv, eller hur? Behandla dina sömnproblem på samma sätt – ta professionell hjälp. Många läkare säger att det svåraste med att bota en depression är att få in patienten genom dörren. Men när man väl förstått och erkänt den hjälper både KBT-terapi och antidepressiv medicin.

”Jag är inte generellt negativ till sömnmedel, men du måste ändå ta itu med din tillvaro och gå till botten med problemen”, säger Fredrik Hillvesson.

Läs mer om svenska chefers sömnvanor här.

Relaterade artiklar

adasaa
Hälsa

7 superchefer avslöjar sina morgonrutiner

Öka oddsen att du vaknar på rätt sida. Nu delar 7 superchefer med sig av sina vassaste tips om hur du får en bra start på dagen. Och det är mer än nyttiga smoothies som krävs.

feedback_webb
Annonssamarbete Chef + Workday

Feedback ÄNNU viktigare än du tror

Vill man ha nöjda kunder så gäller det att börja med nöjda medarbetare. Då är feedback en nyckel. ”Vi ser en pay-it-forward-effekt”, säger Mattias Bolander på Workday.
sover-som-en-stock
Hälsa

Sov som en stock – med 20-minutersregeln

Har du svårt att sova? Du är inte ensam! 7 av 10 chefer uppger i Chefs undersökning att de lider av sömnproblem. Här är 6 tips för att få bättre sömn. 
aaaadad
Hälsa

7 av 10 chefer lider av sömnproblem

Sju av tio chefer sover så dåligt att det inverkar negativt på deras jobb, visar Chefs undersökning. Dålig sömn påverkar din förmåga att hantera snabba förändringar, fatta beslut, riskbedöma och kommunicera. Även empati och självinsikt påverkas negativt.
happpe
Hållbarhet

5 tecken på att det går bra för dig

I din jakt att uppnå dina mål kan det kännas som du stampar på samma ställe. Men faktum är att det kan gå bättre än du faktiskt tror. Här är 5 tecken på att du är på rätt väg.

ekg2
Hälsa

Chefer har koll på anställdas stressnivå – med ny EKG-mätare

EKG-mätaren gör det möjligt att kartlägga medarbetarnas stress Under 72 timmar har de anställda på Kommuninvest gått med en EKG-mätare fastspänd på bröstkorgen. När datan analyserats går det att se vilka medarbetare som är stressade och vilka som inte är det. 
mobieln
Hälsa

Berätta för chefen om din utmattning

Här är fyra strategier för att klara av uppgiften – trots att du egentligen inte orkar.

fikapaus
Experterna

”Hur får jag bort sötsakerna på mitt jobb?”

Bullfaten och tårtorna slukas på arbetsplatsen. Går det att som nytillträdd chef bryta den fikatraditionen – utan att bli impopulär? Experten ger svar.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden