securitas_1

Digital stress blev innovationsboost för säkerhetsjätte

En vd som varit 32 år på samma bolag och en ledningsgrupp som kunde varit yngre. Utgångspunkten för ledarskap utanför boxen var inte den bästa. Ändå blev Securitas ett innovativt bolag.

Vi besöker Securitas huvudkontor i Stockholm och blir visad runt av Sverige-vd:n Joachim Källsholm. Runt halsen hänger hans väktarlegitimation. Joachim går fortfarande, efter 32 år inom koncernen, alla fortbildningar och arbetar som väktare minst fem gånger per år.

securitas-logo_small

Denna artikel är ett samarbete mellan Chef och Securitas Sverige

Securitas Sverige AB är en del av Securitaskoncernen och vi har varit en del av säkerhetsbranschen i Sverige i mer än 80 år. Bolaget erbjuder helhetslösningar inom säkerhet och har verksamhet i hela landet, från norr till söder. Verksamheten bedrivs dygnet runt, årets alla dagar.

Uppdragen skiljer sig åt beroende på vilken säkerhetslösning som kunden är i behov av med allt från operatörer i larmcentral och rondering av fastigheter till kontroll av brandskydd och flygplatsräddningstjänst.

dronare_sec2_smallDrönare med värmekamera hjälper till att bevaka en fastighet.
heat_camera_securitas

”Jag kör ronder, stänger butiker eller står vakt på Almedalen. Inte som undercover boss utan för att det är värdefullt för mig. Kör det ihop sig skulle jag inte tveka att gå in och ta ett pass om jag har tid och möjlighet. Det spelar ingen roll om vi i dag är ett bolag som har 10 000 anställda. Det här är ett kall som jag är stolt över och jag kräver samma inställning av mina närmaste chefer. Du kommer inte in här om du inte förstår vikten av det som vi producerar 365 dagar om året, 24 timmar om dygnet”, säger Joachim Källsholm.

Ett av Securitas utvecklingsområden var att bolaget behövde stärka kommunikationen med medarbetarna på ett nytänkade sätt. Medarbetarportalen var basen, men hur kunde exempelvis Facebook, Twitter, SMS och Linkedin eller andra sociala medier kopplas in och användas i kommunikationen?

”Ingen av oss var riktigt säkra. Hur kommunicerar våra 25-åriga väktare till vardags? Jag kände mig som de 50 år jag precis fyllt och insåg att den yngste i ledningsgruppen var 39 år. Vi hade inte koll”.

Det här blev startskottet för Securitas nya innovationsråd där alla medarbetare kan lämna in idéer. De tio bästa idéerna går vidare och idén pitchas på företagets talent management. Närmaste regionschef välja sedan ut en kandidat från sin region i stil med tv:s Draknästet.

Det här gav i sin tur nya idéer. Varför inte öppna upp ledningsgruppen mer? Joachim lanserade ett visionboard där alla anställda, oavsett position, fick ansöka om att sitta i ledningen under ett år. Kravet var att du var hade arbetet i minst två år men inte var äldre än 30.

”Det blev tveksamheter och diskussioner på sina håll i ledningen. Men jag kontrade med att vi behövde bli mer öppna med vart vi var på väg. Och att alla i ledningen ju var vuxna, vissa konfidentiella ämnen fick vi diskutera vid ett annat tillfälle helt enkelt.”

Sagt och gjort. Joachim startade ett Instagram-konto där de sökande fick presentera sig i ett videoklipp och kandidera för en av de tio Vision board-platserna. 10 000 anställda. 7 ansökningar kom in …

”Ja, jag tror att många fortfarande är rädda för att sitta med och göra fel. Men det är exakt det vi behöver, fler som säger saker snabbt och inte alltid så genomtänkt. Jag minns själv hur man var innan 30, då var man odödlig, nu tänker man efter varje gång innan man öppnar munnen. Så jag ger mig inte, vi ska ha ett vision board förr eller senare”, säger Joachim och fortsätter:

”Vi måste hela tiden utmana tanken på vad ett bevakningsföretag är. Den tiden är förbi när det ända som hänt på några årtionden är att väktarens gaslampa utvecklats till en ficklampa. Det går snabbt framåt nu, men samtidigt kommer utvecklingen aldrig gå så långsamt som det gör nu.”

Målet att omsätta 5 miljarder kronor finns inom räckhåll, mycket tack vare att Securitas var så tidigt på bollen med att bredda sina säkerhetstjänster med den senaste tekniken: intelligenta kameror, sensorer och annan inbygd digital teknik. Rekryteringen av Yacir Chelbat-Persson som innovationschef för två år sedan och förvärvet att Diebold Electronic Securitys nordamerikanska verksamhet för elektronisk säkerhet förra året (Securitas största förvärv på 15 år) har skickat tydliga signaler om Securitas riktning framåt generellt.

Vd:n och väktaren tolkar Securitas tre punkter

punkter

De tre prickarna i Securitas logotyp står för ärlighet, vaksamhet och hjälpsamhet. De tre begreppen började användas 1958, logotypen kom sedan på 70-talet.

Vad betyder begreppen för dig?

Freja Näslund, väktare

Ärlighet varar alltid längst i mina ögon.
Vaksamhet. Är man inte vaksam är det lätt att missa viktiga detaljer som kan vara viktiga för att både förebygga och förhindra brott. Ser man ett öppet fönster så stänger man alltid det, även om det är mitt på dagen och solen skiner.

Hjälpsamhet är viktigt eftersom man har allas ögon på sig i och med att man bär uniform. Då gäller det att finnas till för både sina kunder som har problem men även för andra människor man möter under sitt pass oavsett situation.

Joachim Källsholm, Sverige-vd

Ärlighet är basen för alla medarbetare på Securitas och de är därför betrodda att arbeta oövervakad på kundernas anläggningar och med värdefull egendom, varför vi aldrig ger avkall på kravet på ärlighet. Ärlighet innebär även att öppet säga sin mening, att rapportera oegentligher.

Vaksamhet är hela modellen för väktarkåren och att vara professionell innebär att se, höra och utvärdera.

Hjälpsamhet består i att våra medarbetare på Securitas mer än gärna hjälper till, även när det inte är direkt relaterat till hans eller hennes arbete.

ipad_securitas_chef

”Det understryker också att vi i Sverige har gjort mycket rätt i våra satsningar på att bli ett säkerhetsföretag som är fast förankrat i bevakningsmarknaden”.
Målet är att minst 46 procent av företagets säkerhetserbjudanden om fyra år ska innehålla någon slags teknik i kundleveransen.

”Vi har pole position här. Men samtidigt började pendeln svänga tillbaka redan förra sommaren. Marknaden har kommit till insikt om att väktarna behövs där ute. Absolut, dagens smarta kameror ser allt. Men det är inte mycket värt att kunna få upp kamerabilden i sin smartphone och titta på när tjuvar bär ut halva bohaget när det inte finns någon som hinner dit för att stoppa dem. Teknik måste backas upp av bra utryckningsresurser. Så förra året anställde vi 1 000 nya väktare. Ett erbjudande om smarta kameror utan att sälja helheten är ointressant för en kund som är säkerhetsdriven.”

Freja Näslund arbetar som väktare på Securitas sedan 2015. Hon kör rondbil på natten i Kista. Körlistan har mellan 30-50 ställen. Närmast mål är att vidareutbilda sig till gruppchef. När är väktarjobbet som roligast? ”När jag en gång fick ta upp jakten på två inbrottstjuvar”, säger hon.

Joachim Källsholm och väktare Freja Näslund leder ned oss i garaget under Securitas huvudkontor vid Lindhagensplan i Stockholm. Securitas har sammanlagt 1200 bilar som rullar på landets gator varje dygn.

Vi går vidare in till Securitas egen skjutbana, där företagets skyddsvakter tränar (som arbetar på skyddsobjekt som riksdagen, flygplatser och kärnkraftverk) och personskyddsväktare skjutning regelbundet varje kvartal. Här kan olika miljöer som husväggar och containrar byggas upp för att skapa olika scenarion och öva skytte under rörelse. I varje del av Securitas är lagandan nummer ett.

”Kulturen i vårt företag består av de tankar, känslor och energier som varje lagmedlem tillför laget och som i sin tur leder till Securitasandan. Teamsamverkan innebär en för alla, alla för en så att alla i laget känner sig delaktiga, kan påverka och gå mot samma mål”, säger Joachim Källsholm.

Denna artikel är ett samarbete mellan Chef och Securitas.

Text: Dan-Marcus Pethrus

Missa inget! Prenumerera på Chefs nyhetsbrev

  • Prenumerera på Chefs nyhetsbrev med det bästa från Chef.se.