Foto: Mari Helin-Tuominen/Unsplash
Foto: Mari Helin-Tuominen/Unsplash

Detta händer med arbetsrätten i år

Nya föreskrifter för psykisk ohälsa på arbetsplatsen börjar gälla i mars och två nya stora kollektivavtal har tecknats. Dessutom finns flera förslag på förändringar i arbetslagstiftningen. Här är det viktigaste som du behöver ha koll på 2016.

Tre nya regler kring organisatorisk och social arbetsmiljö införs 31 mars 2016. Reglerna gäller:

1. Ohälsosam arbetsbelastning.

2. Arbetstidens förläggning.

3. Kränkande särbehandling.

Bakgrunden till reglerna är att den psykiska ohälsan på arbetsplatser i Sverige ökar samtidigt som 57 procent av arbetsgivarna inte har någon plan för att hantera problemen, enligt Arbetsmiljöverkets undersökning (2014).

Läs också: Psykisk ohälsa kräver mycket tid av chefer

Läs också: Cissi Elwin: Vi måste lyfta frågan om psykisk ohälsa

Syftet med förändringen är att minska social ohälsa på jobbet genom att göra de här frågorna till en del av företagens systematiska arbetsmiljöarbete.

”Om en avdelning konsekvent har svårt att hålla deadlines eller har mycket övertid kan en förändring behövas. Däremot ställer föreskrifterna inte krav på individnivå, så som om enstaka medarbetare upplever en för hög arbetsbelastning”, säger Ann Nilsson, advokat inriktad på bland annat arbetsrätt, på Danowsky och Partners.

Hon tillägger:

”Det handlar om att skapa en förutsättning för att göra ett bra jobb utan att alltid jobba övertid eller ha en tyngd på axlarna.”

Rent praktiskt innebär de nya reglerna att:

1. Chefer och arbetsledare ska vara utbildade i hur man förebygger och hanterar ohälsosam arbetsbelastning och kränkande särbehandling av medarbetare. Du som chef bedömer hur det ska gå till och vad som är tillräcklig kunskap.

2. Arbetsgivaren ska motverka ohälsosamma arbetstider som nattarbete, skiftarbete eller arbete på distans där medarbetare förutsätts vara ständigt nåbara.

3. Företag med minst tio anställda ska ha en skriftlig strategi för hur man arbetar med social arbetsmiljö.

4. All kränkande särbehandling ska vara oacceptabel. Detta kan ses som en förebyggande åtgärd för att komma till rätta med exempelvis mobbning på arbetsplatsen och är inte kopplat till diskrimineringspunkterna.

5. Chefer ska vara särskilt uppmärksamma på tjänster som innefattar stor psykisk press, som att lösa konflikter eller fatta svåra beslut.

Om Arbetsmiljöverket vid en inspektion anser att ett företag inte lever upp till kraven kommer företaget att få en lista på åtgärdspunkter.

Läs mer på Arbetsmiljöverkets sajt 

Förändringar i kollektivavtal

Konkurrensklausuler

Avtalen från 1969 års överenskommelse har anpassats till utvecklingen då företagshemligheter inte anses ha samma livslängd som tidigare till följd av exempelvis digitaliseringen.

Det gäller alla företag med företagshemligheter och för anställningsavtal som tecknas efter 1 december 2015.

Bindningstiden för konkurrensklausuler kortas från att gälla mellan 12 och 24 månader till att vara mellan 9 och 18 månader. Bolaget behöver inte betala ut ersättning för förlorade arbetsinkomster om de kan bevisa att arbetstagaren inte har svårare att få ett nytt arbete på grund av konkurrensförbudet.

Möjligheterna att ompröva klausulen under anställningstiden har utökats.

Uppfinningar

Arbetstagaren har rätt till ersättning för alla uppfinningar som hen anmäler till arbetsgivaren – även för uppfinningar som gjorts inom ramen för tjänsten. Vad som definieras som uppfinning regleras av överenskommelser mellan fackförbund och industri.

Tre nya lagförslag

1. Skärpta regler om vikariat. Syftet är att hindra att vikariat, projektanställningar och visstidsanställningar staplas på varandra under längre tid utan att leda till fast anställning.

2. Förbud mot registerkontroll. Förslaget gör det olagligt för företag att ens fråga efter ett utdrag ur belastningsregistret vid rekrytering. Undantag gäller för exempelvis skolverksamhet.

3. Stärkt skydd för visselblåsare. Syftet med en ny lag är att förhindra att visselblåsare råkar illa ut efter att ha visslat om missförhållanden på sin arbetsplats.

Läs också: Psykisk ohälsa kräver mycket tid av chefer

Läs också: Cissi Elwin: Vi måste lyfta frågan om psykisk ohälsa