tele-2-frank
Tele 2:s kampanj med fåret Frank i huvurollen får högt betyg av svenska kommunikatörer.

De är bäst på att kommunicera med känsla

I dag kan alla i en organisation vara kommunikatörer.

Den traditionella pyramiden, där ledningen sprider informationen uppifrån och ner, har rasat.

Vi lever i stället i en nätverkskultur.

Det slår rekryteringsföretaget Hammer och Hanborg fast i sin årliga undersökning Kommunikatören. För tionde året i rad har man frågat svenska kommunikatörer och marknadsförare om vilka utmaningar de står inför. Drygt 3 000 personer har svarat på undersökningen.

Bara 35 procent av respondenterna tycker att det finns tillräcklig kommunikativ kompetens i deras företags högsta organisation och ledning.

Nästan alla organisationer använder digitala kanaler i sin kommunikation. Men få har tänkt igenom hur det digitala ska smälta samman med affärsplanen. Bara fyra av tio organisationer har en digital strategi som är del av den övergripande strategin.

I undersökningen har man också utsett de företag som är bäst i Sverige på kommunikation.

Här är vinnarna: (uppdelade på bransch)

Telekom Tele 2 – Fåret Frank är ett tydligt koncept med fungerade storytelling.

Byggbranschen Skanska – Deras emotionella reklam är både kreativ och tydlig.

Intresseorganisationer Naturskyddsföreningen – Tydlig information och bra närvaro i sociala medier.

Bilbranschen Volvo – Har gjort flera innovativa reklamfilmer som fått stor viral spridning.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Relaterade artiklar

aa9i5366
 

Så var Chefdagen

Kardinaler! Partiledare! Google-chefer! Överbefälhavare! Den 12 oktober var det dags för Chefdagen – Sveriges viktigaste ledarskapsseminarium. Häng med i efterhand.
robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
intervjua
Karriär

Så sticker du ut på intervjun – 5 knep

Drömjobbet är inom räckhåll. Men den som intervjuar har tankarna på annat håll. Här är 5 knep för att fånga uppmärksamheten och visa varför du ska få jobbet.

test1
Metodbanken

Testa dig: Hur bra ledare är du?

Chef har kokat ned 20 års erfarenhet av ledarskap till 9 punkter. I vårt test kan du se hur du levererar och bjuda in andra att ge feedback.

lina
 

Maktparadoxen avgör vem som håller i längden

Trodde du att vassa armbågar och hänsynslöshet lönar sig för den som vill nå maktpositioner? Tänk om. De senaste decenniernas ledarskapsforskning visar att positiva beteenden, som skapar lojala sociala nätverk, är det som ger verkligt inflytande.
nishteman-hosseini-3
 

”Två tar över hela mötet – varje gång”

Två talföra medarbetare tar över varje möte – hur styr man upp så alla får säga sitt utan att tappa den informella kreativa stämningen? Det undrar en chef – och psykologen har ett svar.
test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
callermo
 

”Man måste få kräkas lite ibland”

Det finns bara ett sätt att ta hand om de rädslor och den oro man har som chef, enligt Lena Callermo, avdelningschef på Naturvårdsverket. Precis som 38 procent av cheferna i Chefs undersökning säger hon att det viktigaste är att ha människor omkring sig som man kan prata med. Såväl nätverk och andra chefer som partner och vänner.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden