ung-mobil-skrivbord-man

Forskare: Våga vara brutalt ärlig mot nyanställda

Misstag, förstörda relationer och en känsla av att vara dålig på sitt jobb blir konsekvenserna av att chefer inte ger nya medarbetare ordentlig feedback redan från början, menar en erkänd professor.

Det har skrivits spaltmeter om det coachande och snälla ledarskapet senaste tiden. Chef har bland annat skrivit om forskning som visar att lönsamheten i ett företag ökar med en snäll chef och om Abba-museets chef, Mattias Hansson, som slagit sig fram i karriären med snällheten som vapen.

Men Michael Watkins, professor i ledarskap och organisationsförändringar på IMD Business School i Schweiz, vänder sig mot trenden i en nyligen publicerad artikel och menar att det coachande ledarskapet ofta går för långt och gör mer skada än nytta.

Chefer som på grund av att de vill vara snälla och hjälpa nya medarbetare genom att endast ge dem uppmuntrande feedback under deras första tid på jobbet – oavsett hur de presterar – gör sina medarbetare en björntjänst, enligt Michael Watkins.

”När de väl får riktig feedback har de redan gjort avgörande misstag, skadat relationer och underminerat sin egen förmåga. Det är som en segelbåt. Ju längre den seglar åt fel håll, desto svårare är det att få den på rätt kurs igen”, skriver han.

Har du som chef låtit en nyanställd göra upprepade fel eller grundläggande misstag i månader kommer det gå ut över deras kolleger som i sin tur kan bli irriterade. Och att ändra andra medarbetares uppfattningar om en ny kollega i efterhand är svårt – i vissa fall omöjligt.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Michael Watkins

Michael Watkins Kommer från: Kanada Gör: Professor på IMD Business School i ledarskap och organisationsförändring. Författare till bästsäljande boken 'The First 90 Days' Karriär i korthet: Tidigare professor på Harvard Business School och medförfattare till ett flertal böcker, bland annat prisbelönade 'Predictable Surprises' 
Kommer från: Kanada
Gör: Professor på IMD Business School i ledarskap och organisationsförändring. Författare till bästsäljande boken ‘The First 90 Days’
Karriär i korthet: Tidigare professor på Harvard Business School och medförfattare till ett flertal böcker, bland annat prisbelönade ‘Predictable Surprises’ 

Så hur ska du istället ge en ny medarbetare feedback? Det bästa är att göra en planerad muntlig 360-feedback till en del av anställningsprocessen menar Michael Watkins.

Michael Watkins tipsar:

– Var tydlig. Detta är en del av en process och det måste samtliga inblandade förstå. Såväl den nyanställde, som dess chefer och andra nyckelpersoner i företaget.

– Gör det enkelt. Låt medarbetaren själv utvärdera sitt eget arbete, vad kan hen göra bättre och vad medarbetaren hade behövt för att kunna utföra arbetet bättre. Ge samtidigt medarbetaren feedback tillbaka.

– Hur och genom vilket forum medarbetaren ska dokumentera sin feedback måste vara glasklart. Ska ni använda googledocs, en mall framtagen av företaget eller något annat sätt?

– Börja ge feedback efter cirka 60 dagar. Då har medarbetaren lärt känna organisationen – och organisationen medarbetaren. Samtidigt är det tidigt nog för att ha upptäckt felaktigheter eller misstag som borde rättas till.

– Är du vd eller högt uppsatt chef – ta hjälp av hr-avdelningen och låt dem sjösätta processen.

Relaterade artiklar

misstag-2
Beslutsfattande

Psykologen: 3 misstag svenska chefer gör

En ständig jakt på snabba lösningar. Att tvingas vara resultatdriven är inte ovanligt för ledare. Här är 3 misstag som många gör, enligt arbetslivspsykologen Patrik Nyström.
robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
saga
Teamutveckling

10 saker du aldrig ska säga som nyanställd

Nyanställd och taggad på att få en flygande start? Bra! Men här är 10 saker du bör undvika att säga som ny för att inte stöta dig med dina kolleger. 
bird
Konflikthantering

10 tecken på att jobbet tråkar ut dig

Det är motsatsen till utbrändhet. Men minst lika allvarligt.

kollega
Arbetsmiljö

6 egenskaper som dina kolleger älskar

Bra kolleger är guld värt på en arbetsplats. Men hur blir man egentligen det? Här är 6 egenskaper som gör dig extra populär – och samtidigt imponerar på chefen.

ad
Arbetsmiljö

Därför raderar hon de anställdas mejl

Är mejlkorgen överfylld efter helgen eller semestern?

test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
bytejobbe-2
Karriär

Så många av dina kolleger vill göra slut

Håll hårt i dina kompetenta medarbetare. En ny undersökning visar nämligen att en stor andel svenskar går i tankar om att byta jobb eller yrke.
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden