ung-mobil-skrivbord-man

Forskare: Våga vara brutalt ärlig mot nyanställda

Misstag, förstörda relationer och en känsla av att vara dålig på sitt jobb blir konsekvenserna av att chefer inte ger nya medarbetare ordentlig feedback redan från början, menar en erkänd professor.

Det har skrivits spaltmeter om det coachande och snälla ledarskapet senaste tiden. Chef har bland annat skrivit om forskning som visar att lönsamheten i ett företag ökar med en snäll chef och om Abba-museets chef, Mattias Hansson, som slagit sig fram i karriären med snällheten som vapen.

Men Michael Watkins, professor i ledarskap och organisationsförändringar på IMD Business School i Schweiz, vänder sig mot trenden i en nyligen publicerad artikel och menar att det coachande ledarskapet ofta går för långt och gör mer skada än nytta.

Chefer som på grund av att de vill vara snälla och hjälpa nya medarbetare genom att endast ge dem uppmuntrande feedback under deras första tid på jobbet – oavsett hur de presterar – gör sina medarbetare en björntjänst, enligt Michael Watkins.

”När de väl får riktig feedback har de redan gjort avgörande misstag, skadat relationer och underminerat sin egen förmåga. Det är som en segelbåt. Ju längre den seglar åt fel håll, desto svårare är det att få den på rätt kurs igen”, skriver han.

Har du som chef låtit en nyanställd göra upprepade fel eller grundläggande misstag i månader kommer det gå ut över deras kolleger som i sin tur kan bli irriterade. Och att ändra andra medarbetares uppfattningar om en ny kollega i efterhand är svårt – i vissa fall omöjligt.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Michael Watkins

Michael Watkins Kommer från: Kanada Gör: Professor på IMD Business School i ledarskap och organisationsförändring. Författare till bästsäljande boken 'The First 90 Days' Karriär i korthet: Tidigare professor på Harvard Business School och medförfattare till ett flertal böcker, bland annat prisbelönade 'Predictable Surprises' 
Kommer från: Kanada
Gör: Professor på IMD Business School i ledarskap och organisationsförändring. Författare till bästsäljande boken ‘The First 90 Days’
Karriär i korthet: Tidigare professor på Harvard Business School och medförfattare till ett flertal böcker, bland annat prisbelönade ‘Predictable Surprises’ 

Så hur ska du istället ge en ny medarbetare feedback? Det bästa är att göra en planerad muntlig 360-feedback till en del av anställningsprocessen menar Michael Watkins.

Michael Watkins tipsar:

– Var tydlig. Detta är en del av en process och det måste samtliga inblandade förstå. Såväl den nyanställde, som dess chefer och andra nyckelpersoner i företaget.

– Gör det enkelt. Låt medarbetaren själv utvärdera sitt eget arbete, vad kan hen göra bättre och vad medarbetaren hade behövt för att kunna utföra arbetet bättre. Ge samtidigt medarbetaren feedback tillbaka.

– Hur och genom vilket forum medarbetaren ska dokumentera sin feedback måste vara glasklart. Ska ni använda googledocs, en mall framtagen av företaget eller något annat sätt?

– Börja ge feedback efter cirka 60 dagar. Då har medarbetaren lärt känna organisationen – och organisationen medarbetaren. Samtidigt är det tidigt nog för att ha upptäckt felaktigheter eller misstag som borde rättas till.

– Är du vd eller högt uppsatt chef – ta hjälp av hr-avdelningen och låt dem sjösätta processen.

Relaterade artiklar

prijek
Personlig effektivitet

4 tips: Så lyckas du med flera projekt

Tycker du det är jobbigt att jobba med flera projekt samtidigt? Du är inte ensam! Men nu avslöjar en stor studie hur du kan lyckas.

lowina-lundstrom_webb
Annonssamarbete Chef + SBS Executive MBA

”Utbildningen gav en enorm skjuts”

Nya kunskaper kan leda långt. I Lowina Lundströms fall både till toppjobb och ut i Europa. Men samtidigt som hon började plugga ställdes jobbtillvaron på ända. Executive MBA-studierna blev räddningen. ”Det var ett lyckokast! Jag kunde använda all kompetens från programmet i omvandlingen vi gjorde i bolaget.”
worka
Teamutveckling

3 steg: Så stärker du relationen till din medarbetare

Nästan varannan svensk vill ha en bättre relation till sin chef. Nu ger en ny undersökning förslag på 3 steg du som chef kan ta för att komma närmare dina medarbetare.
samarbete
Teamutveckling

”Premiera samarbete över egoism”

I boken ”Ensam eller stark” ger konsulterna på Psykologifabriken konkreta verktyg och åtta principer för att få framgångsrika team, bättre arbetsmiljö och samtidigt hög produktivitet.

chefenfb
Teamutveckling

Facebooks globala chef i exklusiv intervju: ”Svenskar är…”

Mejl, Slack, SMS och Messenger. Det finns många sätt att kommunicera på jobbet. Nu gör Facebooks renodlade jobbplattform Workplace en storsatsning i Sverige. ”Det är en jättespännande marknad”, säger Julien Codorniou, global chef för Workplace.
misstag-2
Beslutsfattande

Psykologen: 3 misstag svenska chefer gör

En ständig jakt på snabba lösningar. Att tvingas vara resultatdriven är inte ovanligt för ledare. Här är 3 misstag som många gör, enligt arbetslivspsykologen Patrik Nyström.
Svenske Jonas Prising leder världsföretaget Manpower Group.
Annonssamarbete Chef + Experis

”Chefens roll är att förstå förändringarna”

Framtiden är redan här. Nu behöver chefer och ledare lära sig hur de ska förstå den och leda i den. ”Vi behöver en kunskapsrevolution”, säger toppchefen Jonas Prising, global vd för Manpower Group.
saga
Teamutveckling

10 saker du aldrig ska säga som nyanställd

Nyanställd och taggad på att få en flygande start? Bra! Men här är 10 saker du bör undvika att säga som ny för att inte stöta dig med dina kolleger. 
nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden