Arash Gilan och Jonas Hammarberg. Foto: Magnus Liam Karlsson.
Arash Gilan och Jonas Hammarberg. Foto: Magnus Liam Karlsson.

Bli mer digital själv

Nej, du behöver inte bli digital expert som chef. Din roll är att leda förändringsprocessen. Men hur kommer du igång och vad ska du göra med din egen okunskap, motsträviga medarbetare eller en trögrörlig organisation? Chef tog hjälp av Arash Gilan och Jonas Hammarberg, författare till boken Get digital or die trying, för att guida dig på vägen.

Innan du kan leda andra måste du kunna leda dig själv. Men hur blir du själv mer digital som chef? Ett viktigt första steg är att visa att du själv lever som du lär.

Lugn. Att leda digitalisering handlar inte om att du själv ska bli en digital expert. Vad det handlar om är helt enkelt att leda en förändring. Och utmaningen för dig som chef blir då frågan om hur du blir en förebild utan att ha expertisen själv.

”Förebilder erkänner att de inte kan allt. Genom att gå ut med det kan du som chef visa dig sårbar och mänsklig. Söker man dessutom digitala mentorer i sin organisation visar man på en förändringsvilja och att detta är en fråga som berör alla”, säger Jonas Hammarberg, som tillsammans med Arash Gilan har skrivit boken Get digital or die trying.

Tips: Get digital or die trying finns sammanfattad som Chefboken

Här är deras kom igång-råd för att bli mer digital själv:

 Ändra ditt förhållningssätt stegvis. Gör en sak annorlunda i dag, en annan i morgon. Autenticitet är ett viktigt ledord.

2016-CB-05-Get-digiral-1

Chefboken sammanfattar
Get digital

Med Chefboken får du:
Utvald ledarskapslitteratur sammanfattad.
Läs eller lyssna på bara 19 minuter.
Tillgång till biblioteket med över 100 titlar.

Beställ

 Skaffa dig en digital mentor. ”Jag som ung chef har ofta fått höra om betydelsen av att ha en äldre mentor. I det här skeendet ska vi vända på det – ha gärna en yngre mentor! Hon eller han kan berätta för dig vilka youtubers som gäller, vilka spel som är heta just nu. Det är supernyttigt”, säger Arash Gilan.

 Formulera visionen. En viktig del i att leda digitaliseringsprocessen handlar om att motivera, ”sälja in” framtiden och visionen för att få med medarbetarna i förändringen. Författarna ägnar ett helt kapitel i boken åt storytelling, något som de tror att chefer i dag behöver träna på.

”All kommunikation är ju viktig för ledarskapet såklart, men essensen av en bra story är att den berättas vidare och sprider budskapet.”’

Läs också: Ta tempen på organisationens digitala mognad

Öka din egen mobilitet och förtydliga hur du vill jobba med din kommunikation och vad du förväntar dig av dina medarbetare när det gäller att svara på mejl utanför arbetstid. Utred möjligheter som finns för applikationer som ni använder i dag och leta efter nya sätt att bli mer effektiva.

Öka din transparens. Använd digitala kommunikationsvägar för att uppdatera din organisation på vad som händer – mejl, eventuellt intranät eller annat socialt flöde eller meddelandeverktyg som ni använder internt, till exempel Yammer, Chatter eller Slack. Hur gick kundmötet, vad har du lärt dig av en specifik utmaning i dag? Använd gärna bilder och video i din kommunikation. Bygg också upp närvaro i externa sociala medier.

Skaffa digitala ambassadörer – följ kolleger och be dem följa dig på sociala medier. Öka engagemanget genom kommentarer, delningar etc. ”Ju fler som tar efter dina digitala mönster, desto enklare blir det längre fram på resan”, skriver författarna i Get digital or die trying.

Använd central lagring av information. Gör dina anteckningar, viktiga dokument och länkar nåbara för andra, om du tror att fler kan ha nytta av dem.

Tänk ”digitalt först”. Fråga dig inför varje möte om det är bättre att köra digitalt.

Läs också: Fem sätt att handskas med gnällspikar på jobbet

”Min digitala mentor utmanar gamla sanningar”

Att digitalisera sitt ledarskap handlar inte bara om att börja twittra. Det insåg Jonas Terning, chefredaktör på Café, en modetidning för unga män.

Jonas Terning.
Jonas Terning.

TEXT: LOTTEN WIKLUND

Digitalt ledarskap: Jonas Terning, chefredaktör Café.

När han skaffade sig en digital mentor var det för att verkligen förstå hur organisationen skulle utvecklas och förändras för att fungera i den digitala eran.

”Det digitala ledarskapet handlar om att ifrågasätta hela verksamheten på ett grundläggande plan. Min digitala mentor är med och leder oss i en kreativ process där vi själva formulerar problem och kommer med lösningar.”

På Aller Media, där Jonas Terning arbetar, har man inlett ett samarbete med Hyper Island som har utbildningar i digitala interaktiva medier och där studenterna arbetar med riktiga case. Studenterna kommer in som mentorer åt cheferna på Aller.

Läs också: Hyper Islands bästa energizers

”Min mentor leder kreativa workshops”, berättar Jonas Terning. ”Det får oss att tänka på ett nytt sätt kring hur vi ska möta våra läsare.”

Genom att öka den digitala kompetensen kan Jonas Terning och hans redaktion bättre förstå hur tidningen bör kommunicera utåt.

”I den digitala eran måste vi sätta konsumenten och användaren i centrum och verkligen förstå hur, var och när vi ska använda olika kanaler för att möta våra läsare.”

Läs också: Specialsajt – allt om digitalisering på Chef.se

Missa inget! Prenumerera på Chefs nyhetsbrev

  • Prenumerera på Chefs nyhetsbrev med det bästa från Chef.se.