Adlibris grundare Pär Svärdson: ”Trodde aldrig jag skulle få ett jobb”

Som grundare av Adlibris och Apotea är Pär Svärdson en av Sveriges mest framgångsrika e-handlare. Driftigheten visade sig redan då han som sjuåring sålde djurfoder hemma i garaget.

Karriär
Publicerad

Företagande, det är fint det. E-handelskungen Pär Svärdson, mannen bakom Adlibris och Apotea, präglades tidigt av omgivningens positiva syn på entreprenörskap. Så pass att han redan som sjuåring var igång med affärsverksamhet hemma i garaget, i form av kanin- och djurfoderförsäljning tillsammans med sin storasyster.

I högstadieåldern levererade Pär Svärdson hembakta bullar per roddbåt till båtburna sommargäster som lagt till i hamnen hemma i Västervik.

ungefär samma veva startade han sitt första aktiebolag. Det var ett aktiemäkleri med det något storvulna namnet Svärdson Venture Capital, vars startkapital på 50 000 kronor var ett lån från föräldrarna. Bolaget gick inget vidare, men gav ändå värdefulla lärospån inför vad som komma skulle. Och före-tagandet hade han i blodet.

”Pappa var konsult och entreprenör i den mindre skalan. Mamma är bonddotter och bär därmed också på ett företagararv. Men så här i efterhand inser jag att farfars inflytande på min framtida karriär nog var ännu större. Farfar var en i högsta grad statligt anställd forskare – han var professor i genetik – men oerhört intresserad av näringslivsfrågor och aktier. Under många, många timmar under min uppväxt satt jag och farfar i hans soffa och diskuterade, och då hamnade alltid någon form av egenföretagande överst på piedestalen”, berättar Pär Svärdson.

Pär Svärdsons tre företagartips:

1) Ta steget

”Företagande är inte så svårt som många tror. Men väldigt roligt. En halvbra affärsidé räcker, och ger dig något att träna på.”

2) Skaffa förebilder

”Lär av omgivningen. Fråga om råd från någon som varit med förut.”

3) Ha koll

”Kliv ner från chefsstolen och sätt dig in i detaljerna. Själv brukar jag både plocka ordrar och hjälpa till på lastkajen för att bättre begripa verksamheten.”

Den akademiska familjebakgrunden gjorde även universitetsstudier till något av en självklarhet. Pär Svärdson tog dubbelexamen som civilingenjör respektive civilekonom, och trivdes så bra med studentlivet att han på allvar funderade på att skaffa sig en tredje utbildning också.

”Men så kom jag att tänka på att det nog skulle framstå som så suspekt att jag aldrig skulle få ett jobb. Faktum är att det var nära att jag aldrig kom in på den gängse arbetsmarknaden – redan innan jag gick ut skolan sökte jag olika affärsidéer och var på god väg att köpa ett konkursat knäckebrödsbageri i Dalarna. Det stupade på att jag inte fick ihop tillräckligt med pengar.”

Anställd blev han emellertid, som managementkonsult på Andersen Consulting (numera Accenture). Det enda Pär Svärdson inte var riktigt bekväm med, var den påbjudna klädseln i form av mörk kostym à la begravningsentreprenör.

”Annars var det en oerhört bra skola. Jag kom in i en före-tagskultur där normen var hårt och ihärdigt arbete, något som fortfarande präglar mig”, säger Svärdson vars arbetsuniform i dag oftast består av jeans och pikétröja.

Företagsdrömmen hölls hela tiden vid liv. Under sin tid på konsultbolaget upprättade Pär Svärdson och kollegan Fabian Fischer en lista med 100 affärsidéer där ett skogsdataprogram för bönder hamnade överst och bokförsäljning via nätet överhuvudtaget inte fanns med.

Men på något sätt – Pär Svärdson kan i dag inte riktigt erinra sig hur – föddes insikten att en nätbokhandel var det som verkligen hade framtiden för sig.

”Affärsidén letade sig fram. Det var inte så att den bara trillade ner. Jag jobbade kvar som konsult på dagtid och började som bokhandlare hemifrån lägenheten på kvällstid. Vi -fyra delägare i det nystartade Adlibris hade inga lönekostnader och risken var därmed väldigt låg. När jag slutligen sa upp mig från konsultbolaget hyrde vi in oss i en liten skrubb, i ett gammalt mörkrum hos en reklamfirma. Och så växte vi in i den lokalen.”

Och växte, och växte … Med en årlig tillväxttakt på runt 40 procent var det bara en tidsfråga innan bokjätten Bonniers skulle höra av sig med ett bud på det lilla uppstickarbolaget. Detta skedde runt jul 2003. När affären var klar jobbade Svärdson kvar som vd i det då till största delen Bonnier-kontrollerade Adlibris, tills han slutligen klev av 2011.

”Jag hade hela tiden kvar en liten aktiepost, så jag kände mig ändå som egenföretagare hela vägen fram.”

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden