3 steg: Byt strategi – och bli en mer positiv ledare
Sluta drömma om en problemfri arbetsplats. Lägg inte all energi på att försöka motivera dina medarbetare. Här får du tre tips på hur du ska tänka för att bli en mer positiv ledare.
Tidningen Psychology Today har listat tre konkreta tips på hur du själv blir mer positiv och får engagerade medarbetare:
1. Sluta motivera dina medarbetare
Studier har visat att alla människor har en inneboende motivationskraft. Istället för att försöka motivera dina medarbetare, ge dem rätt förutsättningar. Visa att de själva kan påverka och se till att de har möjlighet att använda sin kompetens fullt ut.
2. Målet är inte en problemfri arbetsplats
Om du tänker tillbaka på en tid då du känt att ni har gjort något riktigt meningsfullt på jobbet har det troligtvis funnits motgångar och hinder ni behövt övervinna. Vi behöver alla utmaningar i arbetet och blir tillfredsställda av att arbeta tillsammans mot gemensamma mål.
3. Hitta en bra balans
Det är lätt att fokusera för mycket på problem och utmaningar. Försök att stanna upp och fundera på vad som fungerar bra i er organisation och vad ni kan lära av det. Det allra bästa är en balanserad strategi. Dra lärdom av alla typer av erfarenheter, både positiva och negativa.
Logga in för att fortsätta läsa!
Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för
0:-
- Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!