Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

Den här artikeln kommer att förändra ditt liv

Spelet är riggat – du har inte en chans att vinna kampen mot tiden. Först när du förstår det kan du finna balans i livet. Det är slutsatsen i Brigid Schultes nya bok Overwhelmed.

Okategoriserade
Text: Calle Fleur
Publicerad
Illustration: Sanna Mander.

”Denna artikel kommer att förändra ditt liv”.

Ansatsen i The Guardian-krönikören Oliver Burkemans senaste krönika är inte direkt anspråkslös. Men Burkeman har läst Brigid Schultes nya bok Overwhelmed och känner sig, minst sagt, inspirerad av brandtalet mot den moderna epidemin ”busyness”.

Schultes tes är enkel. När du känner dig överväldigad av sakernas tillstånd, som så många arbetande, familjekära och smartphone-beroende nutidsmänniskor gör (inte minst när de ”slappnar av” med ännu en tidsödande fritidsaktivitet), beror det på att din självbild inte korrelerar med vad du faktiskt får gjort.

Problemet är förstås att din självbild – som chef, till exempel – inte byggs upp av individuella faktorer utan av normer och konventioner som du som individ kan göra väldigt lite åt.

Systemet är dessutom riggat, skriver Burkeman, eftersom förväntningarna på dig bara ökar i takt med att du tar på dig fler åtaganden: Så fort du tror dig ha uppnått balans mellan arbete och familjeliv kommer du känna dig tvungen att bli en mästare på, typ, korvstoppning. Och så fort du tror dig ha rensat den där mejlkorgen kommer den att fyllas på med nya mejl.

Lösningen? Brigid Schulte hävdar bestämt att du måste sluta lyssna på alla förståsigpåare som hävdar att du faktiskt kan klämma in allting i kalendern, bara du prioriterar rätt. Det är bättre att inse att det där spelet inte går att vinna alls. Alltså:

1. Avgör vad som är allra mest meningsfullt att göra, för dig, i ditt liv, just nu.

2. Lägg in tid för de aktiviteterna i kalendern.

3. Det finns inget steg tre.

Metoden kommer innebära att du får ge upp kontakten med vissa vänner och att du du kommer gå miste om massa fantastiska upplevelser. Det är bara att svälja. För att överleva ”busyness”-sjukan behöver du nämligen lära dig att säga nej på riktigt. Inte bara till de där tråkiga sakerna alla säger åt dig att säga nej till, utan till saker som du faktiskt älskar att göra.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden