Lediga chefsjobb
Alla chefsjobb

80-talisternas recept: ”Så hittar vi talangerna”

När Vallentunas nya kommunledning flyttade in så fick rekryteringskonsulterna flytta ut. Kompetensförsörjning via sociala medier är ett av flera nytänk som den nya generationen tagit med sig in i kommunhuset.

Publicerad

Text: Chef Content

Annonssamarbete: Linkedin

Kommundirektör Victor Kilén och kommunalråd Parisa Liljestrand ser sociala medier som en naturlig rekryteringskanal. Foto: Monika Ljungcrantz Stoltz

Parisa Liljestrand och Victor Kilén är båda 80-talister, hon kommunalråd och han kommundirektör. De tog förra året tillsammans över den operativa ledningen  i Vallentuna, en liten kommun i norra Stockholm. Duon är på flera sätt sinnebilden av en ny generation makthavare i kommunerna – både med lång erfarenhet från politik och offentlig förvaltning och med en ambition att modernisera och pröva nya vägar.

Denna artikel är framtagen av Chef i samarbete med Linkedin

✔ 2,7 miljoner medlemmar i Sverige 
✔ 26 000 svenska företag 
✔ 80 000 lediga jobb just nu 
✔ 10,9 miljoner konversationer i Sverige de senaste 90 dagarna
* Statistik från april 2016

”Det behövs en tydlig plan i arbetet och vi har blivit mer operativa än tidigare med tydliga mål. Vi försöker praktisera ett modernt ledarskap som är inkluderande på ett sätt som det kanske inte varit tidigare – vad vi brukar kalla samledarskap. Det är ju en kulturresa vi gör tillsammans och i sådana lägen blir det ju alltid en viss ruljans även i personalleden”, säger Parisa Liljestrand.

Kompetensförsörjning är en prioritet för kommunen som idag är en kunskapsbaserad organisation där rekrytering utgör ett strategiskt område och en viktig del i ambitionen att driva kommunen framåt.
”En av de saker vi gjorde först var att ta kontroll över rekryteringen och kompetensförsörjningen och sluta använda rekryteringsfirmor och andra konsulter. Vi menar att det ändå är vi som bäst känner vilka behov vi har och nu har vi en proaktiv rekryteringsstrategi som går väldigt mycket via sociala medier, mycket LinkedIn men också Facebook. Vi väntar inte på att luckor ska uppstå utan försöker bedriva en kontinuerlig och proaktiv rekrytering”, säger Victor Kilén.

Vallentuna utsågs också i maj i år som bäst i Sverige på strategisk kompetensförsörjning bland runt 100 kommuner som använder LinkedIn som rekryteringsverktyg. Vallentuna kommun har omkring 1 700 anställda.

Förutom LinkedIn har Vallentuna nu snabbt också flyttat fram sina digitala positioner med en ny IT-strategi och en egen kanal på Youtube tänkt att kommunicera med alla anställda i kommunen.
”Sättet att se på digitaliseringen är ju lite av en generationsfråga. När vi kom in hade kommunen inte ens en Facebook-sida vilket vi förstås har nu. Där livesänder vi sammanträden från kommunfullmäktige och öppnar upp för medborgardialog, en otroligt viktig kanal för demokratiarbetet. Nu får vi nya kommunikationskanaler och kan snabba upp processer”, säger Parisa Liljestrand.

Oscar Rydman, affärsområdesansvarig för offentlig sektor på LinkedIn, är entusiastisk över förändringarna:
”Vallentuna kommun med Victor och Parisa i spetsen är ett lysande exempel på den mini-revolution som behövs inom Kommunsverige. Det som utmärker dem är en röd tråd där operativa prioriteringar alltid är sammankopplade med de strategiska verksamhetsmålen”, menar han.

Vallentuna med sina 32 500 invånare är en liten kommun med Stockholmsmått mätt, men den snabbast växande i Sverige. Kommunen är också en del av Arlandaregionen, som utgör en viktig pusselbit i den framtida utvecklingen. Arlanda ligger en dryg mil från Vallentunas centralort och flygplatsområdet har planer på att växa från dagens omkring 23 000 arbetsplatser till uppåt 50 000 år 2040. Planer finns också på att ansluta pendeltåget Roslagsbanan, som går genom Vallentuna till Arlanda.
”För oss och andra kommuner kring Arlanda är ju detta oerhört spännande och viktigt. Vi kan ha 80 000 arbetsplatser i närområdet och alla dessa ska ju ha någonstans att bo. Utvecklingen av Arlanda bör vara ett riksintresse och det är bråttom för ansvariga politiker att lägga fast planerna för framtiden”, säger Victor Kilén

Ett växande Arlanda med bättre kommunikationer skulle också vara ett draglok för kommunens näringsliv som idag primärt är lokalt och till stor del består av mindre företag.
”Vi arbetar med att utveckla det förstås, dels genom ett bra näringslivsklimat men också genom att visa att vi är en kommun i förändring med tydliga ambitioner. Ser man på platsens betydelse så är vi ju inte i utkanten av Stockholm utan i mitten av Arlandaområdet, en snabbt växande kunskapsintensiv region”, säger Parisa Liljestrand.
”Vallentuna är extremt fokuserade på att bygga en utpräglad kunskapsorganisation samtidigt som de också har ett strategiskt tänk kring Vallentuna som plats och del i ekosystemet i Stockholm-Uppsala-regionen. Det kommer krävas i varje kommun framöver. Det är antingen avfolkas eller befolkas som gäller”, konstaterar Oscar Rydman.

Ett område som fått högsta prioritet i Vallentuna är skolan. Målsättningen Sveriges bästa skola är kanske inte unik men man tar den på allvar och är villig att göra det som krävs.
”Ja, ska man ha en skola i världsklass, då gäller det att attrahera de mest motiverade och kompetenta lärarna. Det har vi sett att man både har ambitionen och genomförandekraften att göra i Vallentuna. Det kanske låter enkelt, men det är inte alltid vardag bland Sveriges kommuner. Från vår horisont beror det ofta på ett ledarskapsglapp mellan ledning, mellanchefer och medarbetare”, säger Oscar Rydman.

Rekryteringsansträngningarna följs upp med en parallell ekonomisk satsning på skolan.
”Förutom skolpengen så har vi även en specialpott för skolor och projekt där det finns extra behov. Vi lägger också stor möda på att följa upp det vi gör så att det faktiskt får effekt. Victor (Kilén) är till exempel inne och följer varje enskild skola och har en dialog med dem om utvecklingen. Här gäller också att ha politiskt tålamod och vara uthållig eftersom det tar tid att vända utvecklingen på ett sådant här område”, säger Parisa Liljestrand som själv har en bakgrund som både lärare och rektor.

Fakta Vallentuna Kommun

Invånare: 32 563

Kommunalråd: Parisa Liljestrand, Moderaterna

Omsättning 2015: 1 719 mkr

Antal anställda: ca 1 700

Parisa Liljestrand
Kommunalråd och Vallentunas enda heltidspolitiker. Gjorde sitt intåg i politiken 2002 via det lokala partiet DemoEx. Med i Moderaterna sedan 2010 och i kommunfullmäktige sedan dess. Tidigare lärare och rektor. Fick Ledarnas utmärkelse Framtida Kvinnliga Ledare i år. Född 1983.

Victor Kilén
Kommundirektör och född 1980 med en bakgrund som tjänsteman på socialdepartementet, riksdagen och Solna stad. Sedan några år i Vallentuna kommun, bland annat som förvaltningschef på kommunledningskontoret.

Text: Jan Lindroth