hand
Foto: Pixabay

6 av 10 struntar i handtvätt efter toabesök

Senvinter – den tid på året när sjukfrånvaron skjuter i höjden på svenska arbetsplatser. En undersökning från i höstas visar att fler än hälften struntar i att tvätta händerna efter toabesök på jobbet, vilket är en av de bakomliggande orsakerna. Chef presenterar därför Tvättskolan, filmen som ska ändra på ovanorna.

Drygt hälften, 6 av 10 struntar i att tvätta händerna med tvål efter att ha gått på toaletten på jobbet. Det visar en undersökning av 20 000 toalettbesök på arbetsplatser i Sverige, Danmark och Norge.

Ett enkelt sätt att hindra att influensa och andra sjukdomar sprids på din arbetsplats är just att tvätta händerna ordentligt – och ofta. Chefs film Tvättskolan visar steg för steg visar hur du gör.

”Bakterierna kan överleva i flera timmar på ett dörrhandtag eller annan yta, så om en kollega inte tvättar händerna kan bakterierna spridas snabbt på arbetsplatsen och smitta andra”, säger läkaren Anders Tegenrot som är specialist på allmänmedicin om undersökningen

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden

Så tvättar du händerna – snabbguide

1. Varmt vatten och tvål.
2. Gnugga upp ett lödder.
3. Massera handryggen.
4. Sprid ut fingrarna, fläta dem och gnugga dem mot varandra.
5. Kupa händerna, sätt ihop dem och gnugga fingertopparna mot handflatorna.
6. Gnugga tummarna.
7. Gnugga handflatorna med fingertopparna.
8. Skölj.
9. Torka händerna med ren handduk.

Att tvätta händerna kan förebygga att sjukdomar som förkylningar, magsår, vinterkräksjuka och diarré sprids på jobbet. I förlängningen kan det alltså löna sig, både för produktiviteten och arbetsmiljön, att se till att medarbetare och kolleger tvättar händerna för att minska sjukskrivningarna på arbetet.

Ett smutsigt handfat, stress och att man ‘bara kissade’ är, enligt undersökningen, några orsaker till att vissa struntar i att tvätta händerna.

Fakta ur rapporten:

Undersökningen gjordes av företaget Berendsen och Yougov som lät sensorer mäta hur många gånger tvålpumparna användes under 20 000 toalettbesök på arbetsplatser i Sverige, Danmark och Norge. De gjorde också en enkät med medarbetare på arbetsplatsen och kom fram till följande:

– Över hälften av svenskarna tycker att kollegernas bristande handtvätt är ett problem, eller ett mycket stort problem.

– 19 % upplever ofta eller mycket ofta att kollegor lämnar toaletten utan att ha tvättat händerna.

– 10 % berättar att de kan strunta i att tvätta händerna om vasken är smutsig.

– 7 % berättar att de kan strunta i att tvätta händerna om de enbart har kissat.

– 12 % berättar att de kan strunta i att tvätta händerna om de är stressade.

Relaterade artiklar

gnaell-2
Arbetsmiljö

Var fjärde svensk är less på gnäll

Gnäll på en arbetsplats kan sluka energi. Nu uppger var fjärde svensk att det gnälls för mycket på jobbet, visar en undersökning. Här är 4 knep för att få bukt med problemet som chef.

robot_manniska
Annonssamarbete Chef + Företagsuniversitetet

Säg hej till ditt nya lärande

Bli din egen rektor. Fånga osynlig kunskap. Ledare som landar rätt i det nya lärandet har allt att vinna. ”Det här är en karriärdefinierande utmaning för chefer”, menar Daniel Kjellsson, Företagsuniversitetets framtidsstrateg.
bird
Konflikthantering

10 tecken på att jobbet tråkar ut dig

Det är motsatsen till utbrändhet. Men minst lika allvarligt.

avgang_akb
Konflikthantering

Psykologen: Kris och maktkamp när chefen avgår

Anna Kinberg Batra har avgått som partiledare för Moderaterna. Men vad händer när en organisation står utan ledare? Här är psykologens råd för att undvika kris och maktkamp.
sss
Kommunikation

10 dåliga ursäkter alla chefer stött på

”Jag ska bara … jag hinner inte … jag gör det sen.” Ärligt talat – hur trött är du på dåliga ursäkter?

kritik-3
Konflikthantering

Så tar du emot kritik som chef

Att få kritik ingår i en chefsposition. Men hur hanterar du den? Här är 4 knep från psykologen Åsa Kruses senaste bok om hur du du hanterar konflikten – utan att det blir dramatik.

test2-4
Annonssamarbete Chef + Optapad

5 saker smarta chefer vet om ergonomi

Få chefer är utbildade i ergonomi. Ändå är det ofta där ansvaret för inköp av ergonomiska produkter landar. Vilse i djungeln av datormöss och specialhjälpmedel? Här är råden som hjälper dig välja rätt.
aaaa-2
Arbetsmiljö

8 sätt: Så hanterar du en narcissist

Oavsett om det är chefen eller en anställd – en narcissistisk person kan vara en mardröm för arbetsplatsen. Här är 8 sätt att hantera situationen.

nyhetsbrev-9

Missa inget!

Chefs populära nyhetsbrev Ditt ledarskap och Din karriär samlar varje vecka det bästa från Chef.se.
  • Konkreta råd i ditt chefskap
  • Användbara metoder och verktyg
  • Relevanta erbjudanden