5 felaktiga myter om lean

Forskningen visar att hela nio av tio leanprojekt misslyckas. Är det dags att dödförklara lean, världens mest spridda managementkoncept? Knappast.

Okategoriserade
Text: Redaktionen
Publicerad

På S:t Görans sjukhus i Stockholm skulle du få träffa en läkare inom tio minuter om du kom in här som akutfall. Är det verk­ligen möjligt?

Så här går det till: En specialistläkare är placerad en meter från ingången och gör en första bedömning av alla som kommer in. Några meter längre bort sitter teamen av läkare och sjuksköterskor tätt ihop vid sina arbetsbord. Som patient får du träffa både överläkare, underläkare och sköterska samtidigt och behöver bara berätta din historia en gång.

Allt är inrett med tanke på flödet. Det är som ett stafettlag som vinner på att slipa på sina överlämningar i stället för att alla springer snabbare.

Med andra ord – lean.

Konceptet är numera djupt rotat på de stora svenska industriföretagen, som Scania, Sandvik och Volvo. Tjänstesektorn har följt efter och nu verkar tiden vara kommen till sjukvården. Samtidigt har kritiken mot lean ökat. Många tusentals medarbetare och mellanchefer har tvingats göra resan med ledningar och konsulter som lovsjunger lean och drar igång stora projekt som slutar i – ingenting. Eller i värsta fall i mer stress för färre medarbetare.

Leankonsulten Irene Ceder hän­visar till forskning som visar att nio av tio leanprojekt kan ses som mer eller mindre misslyckade. Hon har inga problem att förstå att många blir skeptiska när lean kommer på tal.

Men de som misstror lean har ofta påtvingats japanska modeord och whiteboardtavlor utan att själva uppleva några större fördelar. Från den gruppen hörs fem återkommande påståenden:

1. Lean fungerar bara inom bilindustrin.

2. Det är bara ett sätt att pressa folk att jobba ännu hårdare.

3. Det går inte att bli mer effektiv utan mer resurser.

4. Lean passar bättre för japaner som är mer osjälvständiga.

5. Lean används för att sparka människor.

Det kanske största missförståndet kring lean är att tro att man ska jobba fortare. Men det är precis tvärtom, menar Göran Örnung. På S:t Görans sjukhus i Stockholm deltar alla medarbetare i att hitta ständigt nya sätt att undvika onödiga väntetider eller dubbelarbete och göra patientens resa smidigare.

”Traditionellt förbättringsarbete foku­serar på det vi gör. Lean fokuserar på det som stör det vi gör”, förklarar Göran Örnung.

Låter det självklart? Det är det inte. En tongivande leanexpert i svensk sjukvård, läkaren och konsulten Magnus Lord, förklarar varför:

”Den rådande produktionsfilosofin i sjukvården är hämtad från amerikansk bilindustri på 1920-talet. Den kallas stordrift och är olämplig för sjukvård.”

Stordriften går ut på att få ut så mycket som möjligt av varje människa och maskin. Enheterna tittar på sina egna effektivitetsmått i stället för på hela kedjan. En dyr röntgenapparat ska vara igång hela tiden för att anses effektivt utnyttjad.

Problemet är att den modellen skapar ständiga köer. Och en lång kö till röntgen ger genast kaos på akuten.

”Vi är så vana vid köer att vi tror att de är oundvikliga. Men de beror inte bara på resursbrist, utan är en effekt av ett olämpligt system”, säger läkaren och konsulten Magnus Lord och fortsätter:

”Men när man får veta vad riktig lean är, så förvinner invändningen. Motståndet bildas av avarterna. Om man ökar stressen och belastnin­gen eller om det blir sämre för någon är det inte lean. Då är det falsk lean. I riktig lean eliminerar man störningar och slöseri och delar sedan rättvist på vinsten”, säger Magnus Lord och tillägger:

”Riktig lean finns. Det räcker med att gå till Scania.”

Niklas Modig på Handelshögskolan i Stockholm, som har forskat om lean i två år på plats hos Toyota i Japan: 

”Det är en myt att lean inte fungerar. Det fungerar fantastiskt bra och är enkelt att förstå. Men det är mycket mer komplext än man tror att få det att fungera. Lean är den största transformation man kommer att göra och kräver det tuffaste, mest långsiktiga och mest ödmjuka ledarskap som finns.”

Var hemligheten med riktig lean ligger är experterna eniga om. Det är i respekten för människan. Cheferna måste på allvar lita på sina medarbetares vilja att ta ansvar och deras förmåga att hitta de bästa arbetssätten själva.

Utan denna människosyn är satsningarna dödsdömda.

Text: Martin Kreuger.

Skapa ett gratiskonto, läs Chef digitalt för

0:-

  • Tillgång till våra låsta artiklar och webinar gratis!

Skapa ditt gratiskonto

Se alla våra erbjudanden