Foto: Jay Wennington/Unsplash
Foto: Jay Wennington/Unsplash

3 dåliga mejlvanor att undvika

När du som chef använder mejlen på fel sätt sprider sig dina dåliga vanor till medarbetarna. Resultatet: Minskad produktivitet. Detta ska du enligt Fast Company hålla utkik efter – och försöka minska ner på.

Hyper-svarsförmåga. Att hela tiden kolla din inbox eller ha pushnotiser påslagna är ett säkert sätt att använda mejlen ineffektivt.

Din uppmärksamhet dras från viktigare göromål till ofta triviala inkommande meddelanden och det tar dig i snitt 20 minuter att komma tillbaka till en arbetsuppgift du tvingats avbryta.

Bestäm istället en tidpunkt när du fokuserar på mejlskörden – och minska dina utskick och därmed också antalet svar du får.

Läs också: 7 sätt att säga emot din chef

Kvälls- och helgmejlande. Kan du inte inför dina medarbetare faktiskt motivera ditt inboxkollande på helger och kvällar med att det gynnar era affärsmål – sluta med det. Oavbruten tid för återhämtning är viktig.

Se till att det finns en samstämmighet kring när ni ska vara nåbara och inte.

För många cc. Du kanske bara tror att du håller dina medarbetare i loopen. Men att hantera information ställer krav på den som ska göra det – så sätt som regel att bara den som verkligen ska agera på informationen blir tillagd i adressfältet.

Läs också: Ultimata listan: 5 saker utmärkta ledare gör varje dag

Missa inget! Prenumerera på Chefs nyhetsbrev

  • Prenumerera på Chefs nyhetsbrev med det bästa från Chef.se.